20.05.2021
Suomalainen Momolu on huippusuunnittelijan ja entisten roviolaisten uusi hittibrändi lapsille – kansainvälinen noste pandan ympärillä on niin kova, että sinunkin on syytä tutustua häneen

Mitä syntyy, kun Aalto-yliopistosta valmistunut muotoilija ja taidepedagogi lyöttäytyy yhteen sisällönkehityksen ammattilaisten kanssa? Momolu on Leena Fredrikssonin luoma pandahahmo, joka on huimassa kansainvälisessä nosteessa. Nyt Momolu ja ystävät ilahduttavat perheen pienimpiä myös suomenkielisissä lastenkirjoissa.

Suomalainen Momolu on huippusuunnittelijan ja entisten roviolaisten uusi hittibrändi lapsille – kansainvälinen noste pandan ympärillä on niin kova, että sinunkin on syytä tutustua häneen

Leena Fredrikssonin luomaa Momolu-maailmaa kehitetään suomalaisessa sisällöntuotantoyhtiö Ferlyssä kansainvälisin voimin, ja ilmassa ovat kaikki menestyksen merkit.

Momolusta tehty pitkä animaatiosarja Momolu ja Ystävät tulee ensi vuonna kymmenien miljoonien ihmisten katsottavaksi Iso-Britannian, Kanadan ja monien muiden maiden televisioon. Kattaus on poikkeuksellinen, sillä englanninkielisiin maihin päätyy levitykseen vain aniharva suomalaistuotanto. Suomessa animaatio tullaan näkemään YLE:llä.

Momolu Minis -lyhytanimaatiot ovat tähän mennessä keränneet jo 1,5 miljoonaa katsojakertaa digitaalisilla alustoilla.

Syksyllä Momolu-brändillä julkaistaan lisäksi sekä mobiili- että konsolipelit globaaleilla alustoilla. Momolun ympärille syntyy myös kirjoja, paperituotteita ja audiomateriaalia. 

Mukana rakentamassa pikkupandasta kansainvälistä ilmiötä on kovan luokan ammattilaisten joukko. Ferly on suomalainen, sisältöihin ja brändinrakentamiseen erikoistunut yritys, jonka tiimi on työskennellyt lastensisältöjen suurimpien nimien kanssa.

“Momolusta on moneksi. Sen upea visuaalinen ilme ja lämminhenkinen arvomaailma mahdollistavat laadukkaan ja kestävän lastenbrändin, jonka toivomme ilahduttavan lapsia ja vanhempia pitkään. Momolu kannustaa lapsia luovuuteen ja omien vahvuuksien löytämiseen. Näitä viestejä korostamme jokaisessa Momolu-tuotteessa.“, kommentoi Ferlyn toimitusjohtaja Laura Nevanlinna.

 

Kaiken takana on introvertin muotoilijan ja taidepedagogin luoma satumaailma, joka ammentaa inspiraationsa suomalaisesta saaristosta

 

Taidepedagogiksi valmistunut Fredriksson on lainannut Momolu-maailmaan elementtejä omasta lapsuudestaan:

“Olen inspiroitunut kesistä Loviisan saaristossa, jossa oleilemme mökillämme ilman sähköä ja vettä. Karu saaristoelämä viehättää.”

Kansainvälisen mausteen tuovat Japanista lainatut vaikutteet.

“Muotoilijana minulla on aina ollut intohimoinen suhde Japaniin. Rakastan maan estetiikkaa, kulttuuria ja tiettyä mystisyyttä.”

Introvertiksi tunnustautuva Fredriksson pitää tärkeänä, että jokainen lapsi kokee tulevansa kuulluksi. Siksi Momolussa seikkailee erilaisia persoonallisuuksia, joiden kautta kaikki lukijat löytävät itselleen samaistuttavan hahmon. Jokaisella eläimellä on tilaa olla omanlaisensa, ja kaikilla on erikoistaitoja, josta muut voivat oppia.

Otava tuo toukokuussa markkinoille hauskan kääntökirjan, Momolun juhlat ja Leikitään, joka tuo vihdoin suomeksi kaksi herttaista tarinaa päiväkoti-ikäisille. Hieman isommat lapset pääsevät sukeltamaan suosikkipandan maailmaan Momolu-puuhakirjan kautta.

Lämminhenkiset seikkailut ja ystävyyden arvostus miellyttävät perheen pienimpien ohella kaikenikäisiä.

 

 

Momolu-kirjojen arvostelukappaleet ja Leena Fredrikssonin haastattelupyynnöt:
adele.couavoux@otava.fi , p. 045 142 5272

 

Lisätiedot, Ferly: Toimitusjohtaja Laura Nevanlinna laura@ferlyco.com