In English

Onni kotitalous 7-9 (OPS 2016)

Onni on uuden opetussuunnitelman mukainen kotitalouden oppikirja, jonka seurassa on hauska oppia arjen perustaitoja. Onni opastaa kestäviin valintoihin, tietoiseen kuluttajuuteen ja luovuuteen kodissa ja keittiössä.

Oppikirjan teksti on jaettu selkeisiin kokonaisuuksiin. Runsas kuvitus auttaa oppilasta omaksumaan tietoa ja innostumaan kirjan teemoista. Onni huomioi myös erilaiset oppijat ja sen avulla on helppo eriyttää ylös- ja alaspäin.

 

Tutustu oppikirjan sisällysluetteloon (pdf) >

 

 

 

 

Oppilaille

Onni kotitalous 7–9 Oppikirja

Selkeä oppikirja tarjoaa onnistumisen elämyksiä jokaiselle oppilaalle. Onni tukee arkielämässä tarvittavien taitojen kehittymistä ja ohjaa oppilasta pohtimaan, kokeilemaan ja olemaan luova.

Käytössäsi syksyllä 2017.

Tutustu sisällysluetteloon (pdf) >

Digikirja

Onni kotitalous 7–9 Digikirja

Uudenlaisessa digikirjassa on samat sisällöt kuin painetussa oppikirjassa. Lisäksi digikirjassa on mm.

  • lisäkuvia vaikeista työvaiheista
  • kätevä reseptihaku

Käytössäsi syksyllä 2017.

Opettajan materiaalit

Onni kotitalous 7–9 Digiopetusaineisto

Opettajan digiopetusaineisto on tukena oppituntien suunnittelussa ja toteutuksessa.

Käytössäsi syksyllä 2017.

Tehtäväpaketti

Onni

Jouluresepti ja pakettikortit

Onni on itse tehdyt lahjat. Tulosta tästä jouluinen resepti sekä pakettikortit.

Tulosta resepti ja pakettikortit (pdf) >

Onni

Jouluristikko

Ristikko on mukava pieni välipala joulukuun oppitunneille.

Tulosta ristikko (pdf) >

Kurpitsavisa

Kurpitsavisa kutsuu luokkasi leikkimieliseen visailuhetkeen.

Tulosta kurpitsavisa (pdf) >

Galette ja vihersmoothie

Virittäytykää syksyiseen tunnelmaan galetten ja vihersmoothien kera. Nappaa reseptit tunnille mukaan!

Tulosta reseptit (pdf) >

Smoothie-kulhot

Kokeilkaa ihanaa smoothieta kulhossa.

Tulosta resepti (pdf) >

Oppikirjailijat

Katariina Kukkola

Valmistuin kasvatustieteen maisteriksi ja kotitalousopettajaksi Helsingin yliopistosta noin parikymmentä vuotta sitten. Opettajakokemusta minulle on kertynyt sekä ammatti- että peruskoulusta. Olen toiminut erityiskoulussa kotitalouden lehtorina runsaat 15 vuotta. Tällä hetkellä opetan myös yleisopetuskoulussa. Olen perehtynyt uuteen opetussuunnitelmaan toimiessani viime vuonna Hyvinkään kaupungin kotitalouden OPS-työryhmän puheenjohtajana.

Osallistun ahkerasti opetusalan täydennyskoulutuksiin ja opiskelen erityispedagogiikan aineopintoja. Oppikirjailijana pysyn ajan tasalla omalla alallani sekä saan opetustyöhöni uutta mielenkiintoa. Vapaa-aikani kuluu lenkkeilyn, rymäliikunnan ja kolmen teini-ikäisen lapsen harrastusten parissa.

Työssäni erilaisten oppijoiden kanssa olen huomannut, että myönteisen ilmapiirin säilyttäminen on oppimisessa tärkeintä. Toimivat ja oppilaiden tarpeisiin vastaavat oppimateriaalit tuovat tunneille iloisia onnistumisia sekä auttavat oppilasta ja opettajaa pysymään opetettavan asia äärellä. Tämä tärkeä tavoite saavutettiin edellisen kirjaprojektini Erityisen hyvää -kirjan myötä. Uusi Onni-kirja antaa mahdollisuuksia toteuttaa uuden opetussuunnitelman mukaista kotitalouden opetusta selkeiden työskentelyohjeiden mukaan sekä tarjoaa sähköisen oppikirjan myötä opetuksen eriyttämismahdollisuuksia sekä ylös että alaspäin.

Kaisu Meronen

Olen työskennellyt ruoka- ja ravitsemusviestinnän parissa useissa tehtävissä huikeat kaksikymmentä vuotta. Onni-kirjaan tuon näkökulmaa laajalla skaalalla ravitsemusasiantuntijuuden ja pedagogiikan siivittämänä. Mielestäni tärkeintä on auttaa oppilaita löytämään ja säilyttämään oppimisen ilo. Siitä kasvaa kiinnostus ja motivaatio kehittää kotitaloustaitoja ja -tietoja.

Anna-Mari Summanen

Olen valmistunut sekä kasvatustieteen että terveystieteiden maisteriksi. Lisäksi ”takataskusta” löytyy muutama ammattitutkinto. Työskentelen Taipalsaarella, Saimaanharjun yhtenäiskoulussa kotitalouden ja terveystiedon lehtorina. Opetustyön lisäksi työkokemusta on karttunut myös virkamiespuolelta (mm. OPS-koordinaattorin työ Taipalsaarella ja työ terveystiedon oppimistulosten arvioinnissa OPH:ssa). Tällä hetkellä aika vierähtää opetustyön ohella sekä oppilas- ja opiskelijahuollon arvioinnin että väitöskirjan työstämisen parissa.

Innostus itsensä kehittämiseen, uusien asioiden oppimiseen, oppimateriaalin päivittämiseen, oman opetuksen reflektointiin ja hiomiseen sekä oppilaiden oppimisen ja hyvinvoinnin edistämiseen antavat mukavasti sisältöä omalle opetustyölle. Opetuksessa koen merkitykselliseksi oppilaiden ohjaamisen vastuulliseen ja toiset huomioivaan työskentelyyn. Oppilaiden oivaltavat onnistumiskokemukset ovat opetustyön ”herkkupaloja”.

Vapaa-aika vierähtää liikkuen, lukien, matkaillen ja mökkeillen. Kaksi murrosikäistä neitiä ja opettajamies antavat mukavasti vertailevaa kosketuspintaa kouluarkeen. Tämä on toinen isompi oppikirjaprojekti minulle, sillä olin mukana myös EVÄS-sarjassa.