In English

Uusi Kipinä (OPS 2016)

Kipinä-sarja uudistuu opettajia kuunnellen ja oppilaita ajatellen.

Uusi Kipinä on helposti hallittava kokonaisuus, joka varmistaa äidinkielen perustaidot jokaiselle oppilaalle. Uusi Kipinä on opettajan tukena oppituntien suunnittelussa, pitämisessä ja arvioinnissa. Oppilaalle Uusi Kipinä tuo oman kokoista oppimista: riittävästi perustehtäviä, kertausta, luovuutta ja haasteita. Ja kaiken voi halutessaan valita myös digitaalisena!

Uudessa Kipinä 3 -oppikirjassa äidinkielen osa-alueet ovat selkeästi näkyvissä. Opetustekstit on hiottu ja perustehtäviä lisätty. Luovat tehtävät ja paritehtävät tuovat lisähaastetta. Mediataidot on nostettu esiin tuomalla mukaan tutustumista eri medioihin sekä kehittämällä oppilaan tietoisuutta omasta median käytöstä. Oppikirjan lopussa on tuttuun tapaan kieliopin kertausta
sekä uutuutena erillinen ilmaisutaidon osuus, joka on
oivallinen lisä vuorovaikutustaitojen harjoittelemiseen.

Kipinä-sarjan edellisen version löydät täältä >

Sarjan periaatteet

  • Erilaisten tekstien ja kuvien monipuolinen tutkiminen, muokkaaminen, arvioiminen, vertaileminen ja tuottaminen harjoituttaa monilukutaitoa. Tekstien kuunteleminen ja videoiden katseleminen on mahdollista digikirjassa ja digiopetusaineistossa.
  • Tuoreita tekstikatkelmia luetaan ja käsitellään sekä yksin että yhdessä. Osa teksteistä käsittelee myös muiden oppiaineiden aiheita, jolloin integrointi on helppoa.
  • Mediataidot kehittyvät oppilaan ikätason mukaisesti.
  • Laajemmat kirjoitustyöt, toiminnalliset peliaukeamat, projektit ja ongelmanratkaisutehtävät vahvistavat ajattelun ja oppimaan oppimisen taitoja. Oman työn suunnittelua, arviointia ja palautteen antamista ja vastaanottamista harjoitellaan aina ikätasolle sopivalla tavalla.
  • Monipuolisten pari- ja ryhmätehtävien avulla harjoitellaan yhdessä toimimista ja yhteistyötä.
  • Kipinän avulla oppilaasta tulee aktiivinen, osallistuva, ympäristöön myönteisesti vaikuttava ja rohkeasti itseään ilmaiseva oppija.

Oppilaan materiaalit

Uusi Kipinä 3

Uuden Kipinän selkeä rakenne ja rauhallinen ulkoasu tuovat luontevan mahdollisuuden eriyttämiseen. Opetusteksti on ikätason mukaista ja opetettava asia havainnollistetaan esimerkein. Tehtävät erottuvat selkeästi ja ne alkavat aina perustasosta. Jokaisessa jaksossa on pelillisiä ohjatun kirjoittamisen tehtäviä.

Ilmestyy 2018

Kipinä 3 tehtäviä

Uusi Kipinä 3 tehtäviä

Uudessa tehtäväkirjassa on runsaasti perustehtäviä sekä kertaavia tehtäviä. Innostava kuvitus ja selkeä aukeamarakenne tukevat oppimista. Jokainen jakso alkaa tavoitteiden esittelyllä sekä oppilaan omien tavoitteiden määrittelyllä. Jakso päättyy aina itsearviointiin. Tehtäväkirja etenee samassa järjestyksessä kuin oppikirja.

Ilmestyy 2018

Uusi Kipinä 4

Ilmestyy 2019

Uusi Kipinä 4 tehtäviä

Ilmestyy 2019

Uusi Kipinä 5

Ilmestyy 2020

Uusi Kipinä 5 tehtäviä

Ilmestyy 2020

Uusi Kipinä 6 oppikirja

Uusi Kipinä 6

Ilmestyy 2021

Uusi Kipinä 6 tehtäviä

Ilmestyy 2021

Sähköinen materiaali

Digikirja

Innostavan Kipinän selkeät sisällöt ovat saatavilla myös digikirjana. Mukana on myös tekstit ääneen luettuina, videoita sekä opetusosuuksissa havainnollistavia minitehtäviä. Digikirjassa on kätevät muistiinpano- ja hakutoiminnot.

Digitehtävät

Uudenlaiset digitehtävät tuovat digitaalisuuden luontevaksi osaksi oppimista ja korvaavat täysin painetun tehtäväkirjan. Tarjolla on paljon tehtävää kolmasluokkalaiselle. Helppokäyttöiset digitehtävät tukevat monenlaisia oppijoita ja tarjoavat tarvittaessa lisähaastetta oppilaalle. Mukana on kaikki tehtäväkirjan opetustekstit ääneen luettuina. Opettaja saa tietoa oppilaan etenemisestä ja oppilas omasta edistymisestään.

Digiopetusaineisto

Opettajan työtä tukeva runsas kokonaisuus sisältää mm.

  • suurennettavat oppi- ja tehtäväkirjan aukeamat
  • tehtäväkirjan vastaukset
  • jatkokertomuksen osat ääneen luettuna
  • oppikirjan tehtävien vastaukset
  • vuorovaikutuksellisia tehtäviä, joita voi tehdä yhdessä oppitunnilla
  • kirjavinkkejä, joihin liittyy luovia tehtäviä, tekstikatkelmia sekä kirjavinkkausvideot
  • kielitiedon osio, jossa kielioppia ja kielenhuoltoa malleineen
  • tekstilajiosio, jossa ohjeita ja malleja eri tekstilajien kirjoittamiseen
  • opettajan opas
  • opettajan liitteet vastauksineen
  • E- ja S2-tehtäväkirjojen vastaukset
  • kokeet
  • koetyökalu, jonka avulla opettaja voi rakentaa sellaisen kokeen kuin itse haluaa. Mukana on myös E- ja S2-kokeisiin soveltuvia tehtäviä, luetunymmärtämistehtäviä, toistokirjoituksia ja lukudiplomitehtäviä.

Opettajan materiaalit

Opettajan opas

Helppokäyttöinen opettajan opas sisältää oppituntien suunnittelua ja tuntityöskentelyä tukevaa materiaalia.

Mukana on mm.

  • oppikirjan aukeamat
  • tehtäväkirjan aukeamat vastauksineen
  • tuntisuunnitelmaehdotukset
  • opittavien asioiden käsittelyvinkkejä
  • kirjavinkkejä
  • lista kaikista opittavaan aiheeseen liittyvistä materiaaleista sarjan eri osissa
  • oppikirjan tehtävien vastaukset
  • luetunymmärtämistehtävät
  • kokeet arviointiohjeineen.

Opettajan liitteet

Näppärä kokonaisuus kopioitavia tehtäviä tunnille ja kotiläksyksi!

Sisältää mm.

  • helppolukuiset versiot oppikirjan jatkokertomuksista
  • eritasoisia kielitiedon tehtäviä
  • luetunymmärtämisen tehtäviä
  • yhdessä tehtäviä tutkimustöitä.

Erityismateriaalit

Uusi Kipinä -sarja tarjoaa jokaiselle oppilaalle sopivaa harjoitusta ja tukea. Apuna ovat erilliset E- ja S2-tehtäväkirjat.

Tehtäviä E

Uusi Kipinä 3 E -kirja sopii alaspäin eriyttämiseen, ja se noudattaa peruskirjan rakennetta. Sivunumerointi on sama, ja aukeamat ovat selkeät. Tehtävänantoja on helpotettu ja tehtäviä mukautettu. Raikas kuvitus jäsentää aukeamaa.

Tehtäviä S2

Uusi Kipinä 3 S2 -kirja etenee samassa järjestyksessä perustehtäväkirjan kanssa. Kirja sopii oppilaalle, jolle suomi ei ole äidinkieli. Tehtävät harjoittavat niitä asioita, joissa oppilas tarvitsee tukea ja lisäharjoitusta. Tehtäväkirja kartuttaa oppilaan sanavarastoa ja tutustuttaa uusiin käsitteisiin.

Oppikirjailijat

Sanni Arvaja

Työskentelen luokanopettajana Keski-Suomessa. Opetan päivittäin lähes kaikkia oppiaineita, mutta äidinkieli on kuitenkin se ykkönen!

Oppimateriaalin täytyy innostaa ja kiinnostaa aina uudestaan. Tähän haasteeseen olen tarttunut oppimateriaalin tekijänä erityisesti kuvituksen osalta. Oikean kuvittajan löytäminen uuteen kirjasarjaan oli huippua!

Mielestäni Kipinän kuvitus toimii: se on värikäs, houkutteleva ja satumainen. Juuri sellaista tunnelmaa haluan äidinkielen ja kirjallisuuden tunneillekin. Toivon, että tämän oppimateriaalin parissa myös opettaja löytää uutta kipinää työhönsä.

Eija Kangasniemi

Olen Keiteleen, Keurusselän ja Kajaanijoen kautta Kallaveden rannalle rantautunut kansankynttilä. Viimeiset kymmenen vuotta olen opettanut äidinkieli- ja kirjallisuuspainotteisessa koulussa.

Töissä minut saa kipinöimään kaikenlainen yhdessä tekeminen. Onnekseni olen saanut työparikseni kollegan, jonka kanssa yhteisopettajuus sujuu saumattomasti, mikä on suunnaton voimavara.

Äidinkielen opettamisessa tärkeintä on innostaa oppilaita kirjojen pariin, rohkaista omaa ilmaisua ja hieman hullutella. Kipinän tekemisessä nautin, kun ajatuksia ja ideoita pinotaan, vaihdetaan, vatkataan ja jossakin vaiheessa ollaan ihan liekeissä!

Minna Konttinen

Lapsuuteni idolit olivat Peppi, Paula Drew, Viisikon Pauli ja Lotta. Lastenkirjallisuuden vahvat tyttöhahmot ja tarinat veivät mukanaan ja avarsivat maailmankuvaani. Keskustelut kirjoista samanikäisen serkkutytön kanssa toivat tarinoihin uusia ulottuvuuksia. Samanlaisen lukuilon ja -innon haluaisin tartuttaa myös oppilaisiini.

Työskentelen luokanopettajana Helsingin Suomalaisessa Yhteiskoulussa. Opettajan matkani on kulkenut Savon, Kainuun ja Keski-Pohjanmaan kautta Helsinkiin.

Parasta täydennyskoulutusta minulle on ollut oppikirjatyö jo vuodesta 2006. Loistavaa oppikirjaa ei synny ilman monialaista ja pitkäjänteistä yhteistyötä. Nautin yhdessä tekemisestä opettajana huippukollegoiden ja oppikirjatyössä idearikkaiden oppikirjailijoiden kanssa.

Sini Lairio

Työskentelen luokanopettajana Lohikosken koulussa Jyväskylässä. Oppikirjailijan työ imaisi minut mukaansa ensimmäisen kerran jo 2000-luvun alussa, ja nyt on ollut hauskaa luoda Kipinä-sarjaa.

Opettamisessa parasta on, kun oppilaat innostuvat ja uppoutuvat tarinoiden ja kertomusten maailmaan. Monipuoliset työtavat, joihin kuuluvat toiminnalliset ja yhteisölliset tehtävät sekä sähköinen oppimateriaali, ovat minulle tärkeitä.

Hyvä oppimateriaali kannustaa sekä oppilasta että opettajaa kokeilemaan uutta ja kehittämään itseään. Kipinässä annetaan mahdollisuus harjoitella ja oppia yhdessä toisten kanssa innostavalla tavalla.

Anu Löyttyniemi

Olen opettanut 25 vuotta eri-ikäisiä lapsia ja nuoria Helsingin kouluissa sekä tulevia luokanopettajia Helsingin yliopistossa.

Mielestäni oppiminen saa olla kivaa, ja siinä pitää olla myös reipas ripaus huumoria! Kun uusi opittava liikuttaa, koskettaa ja sitouttaa mukaan, tapahtuu pysyviä muutoksia ajattelussa. Vaikka maailma ja koulu ovat muuttuneet kovasti, ihminen on pysynyt pohjimmiltaan aika samana. Sama huomatuksi ja kuulluksi tulemisen tarve meillä ihmisillä on edelleen. Ja halu oppia uutta ja onnistua.

Minusta on mukavaa olla oppikirjailija. Voin omalta osaltani yrittää tuoda oppimisen riemua luokkiin mahdollisimman monille, sekä oppilaille että opettajille.
Varsinkin äidinkielen ja kirjallisuuden opettamisessa tarvitaan hyvää, selkeää ja motivoivaa oppimateriaalia. On hienoa, jos lapselle kehittyy niin hyvä lukutaito, että hän osaa lukea jopa rivien välistä.

Satu Pesonen-Kokko

Lapsuuteni lempikirja oli Peppi Pitkätossu, jota isäni luki minulle iltaisin. Kirjaan liittyy tunteita, jotka saivat minut ajattelemaan lukemista uudella tavalla. Kirja innosti minua ja ystäviäni näyttelemään ja pitämään Peppi-juhlia.

Opettaessani kirjallisuutta haluan ohjata oppilaita löytämään kirjahyllyissä piileksiviä aarteita ja innostaa heitä löytämään oma tapa ilmaista ajatuksiaan ja tunteitaan.

Opettajan tähtihetki on, kun oppilas kokee oivalluksen, löytää jotain uutta. On etuoikeus olla mukana näillä löytöretkillä. Matka on monesti pitkä – siinä on niin tuulta kuin tyventäkin. Ei voi tietää, mitä seuraavaksi tapahtuu. Kiehtova matka jatkuu Kipinä-kimpassa.

Mila Teräs

Olen kirjoittanut kirjoja lapsille ja nuorille noin kymmenkunta vuotta.
Rakastan työtäni, johon sain kipinän jo lapsena kirjastossa. Mikään ei tuottanut sellaista tunnetta kuin astuminen kirjan maailmaan, joka oli täynnä uusia ystäviä, seikkailuja ja tunteita.

Kipinään olen kirjoittanut muun muassa oppikirjan kertomukset ja oppilaan digilisätehtävien tarinat. Uskon, että nimenomaan hyvät tarinat kannustavat lapsia äidinkielen ja kirjallisuuden pariin. Lapset tarvitsevat sadun hohtoa!

Kirjallisuus on kielemme kasvutarha ja kansallispuisto.
Äidinkielen opiskelu ei saa olla tylsää. Sääntöjen opettelun lisäksi opetuksen täytyy kunnioittaa lapsen luontaista luovuutta ja mielikuvitusta.
Kieli on iloa ja leikkiä. Parhaimmillaan tämä leikki johtaa oppilaan yhä vivahteikkaampaan itseilmaisuun – ja jokapäiväiseen kasvuun.