In English

Tutkimusmatka 1–6 Ympäristöoppi (OPS 2016)

Tutkimusmatka on uuteen opetussuunnitelmaan suunniteltu ympäristöopin oppimateriaali. Siinä yhdistyy viisi tiedonalaa: biologia, maantieto, fysiikka, kemia ja terveystieto.

Tule Tutkimusmatkalle! Saat monipuolisen materiaalin opetuksesi tueksi painettuna ja digitaalisena. Tutkimusmatka 1–5 -materiaalit ovat valmiina ja Tutkimusmatka 6 on käytössäsi 2017.

Tutkimusmatka-sarjan tehtäväkirjojen vastaukset ovat ilmestyneet. Sarjan käyttäjät voivat ladata vastaukset veloituksetta Otavan Opepalvelusta pdf-tiedostoina.

Tutustu käyttäjäetuihin >
Tutkimusmatka noudattaa uutta opetussuunnitelmaa. Lue lisää >
Sarja saatavilla myös ruotsiksi! Lue lisää >

Sarjan periaatteet

Uuden opetussuunnitelman mukainen Tutkimusmatka

  • Innostaa ihmettelemään ja kannustaa tutkimaan
  • Tukee lapsen luontaista kiinnostusta ympäristön ilmiöitä kohtaan
  • Opettaa ymmärtämään syy–seuraus-suhteita ja omien valintojen vaikutuksia
  • Toiminnallisen oppimisen pohjana ovat aistihavainnot, tutkimus- ja digitaaliset välineet sekä ympäristöt
  • Tutkimusten toteuttaminen on tehty helpoksi, ihmeellisiä välineitä tai ympäristöjä ei tarvita
  • Tutkimusmatkan avulla voi opettaa sisällä ja ulkona, luokassa ja luonnossa
  • Digitaalisuus on joustavasti mukana
  • Työtavoissa on oppimista tukevia pelejä
  • Yhteisöllisen työskentelyn taidot kehittyvät
  • Houkutteleva kuvitus antaa tietoa ja innostaa tutkimaan
  • Opettajalle on reilusti materiaalia ja opastusta eri tavoin oppivien lasten opettamiseen ja eriyttämiseen
  • Tutkimusmatka antaa mahdollisuuden opettaa omalla tyylillä
  • Tutkimusmatka tukee kestävää elämäntapaa

Oppilaan materiaalit

Tutkimusmatka 1 Ympäristöoppi

Vaari, Voltti-koira ja Elsa opastavat ekaluokkalaista ihmettelemään ja tutkimaan ympäristöopin asioita luokassa ja ulkona. Oppikirjassa on kahdeksan jaksoa, joihin johdattavat aloitusaukeamien upeat kuvat ja tarinat. Tutki ja toimi -aukeamat ohjaavat oppilaita toiminnallisuuteen ja yhdessä tekemiseen. Lajit tulevat tutuiksi eliökorttien avulla. Jakso päättyy kertausaukeamaan, jossa kerrataan opitut asiat yhdessä toimien, usein pelaten. Kokemuksellisuus, ajattelun kehittyminen ja kestävä elämäntapa kulkevat matkalla mukana. Erilaiset oppijat on huomioitu kirjan tekstissä ja tehtävissä.

Katso näytesivut tästä.

Tutkimusmatka 1 Lokikirja

Tehtäväkirja tukee oppilaan omaa kasvua ja luontosuhteen heräämistä. Innostavat tehtävät sisältävät TUTKI-tehtäviä, joissa opitaan tutkimalla ja tekemällä itse. Jokainen luku alkaa päivämäärän ja säätilan havainnoimisella ja merkitsemisellä. Luku loppuu oman tunnetilan arviointiin. Matkan varrelta -kertausaukeamilla oppilas arvioi omaa toimintaansa ja oppimistaan.

Katso näytesivut tästä.

Tutkimusmatka 2 Ympäristöoppi

Tutkimusmatka jatkuu Vaarin, Voltti-koiran ja Elsan mukana. Oppikirjassa on kahdeksan jaksoa, joihin johdattavat aloitusaukeamien upeat kuvat ja tarinat. Tutki ja toimi -aukeamat ohjaavat oppilaita toiminnallisuuteen ja yhdessä tekemiseen. Lajit tulevat tutuiksi eliökorttien avulla. Jakso päättyy kertausaukeamaan, jossa kerrataan opitut asiat yhdessä toimien, usein pelaten. Kokemuksellisuus, ajattelun kehittyminen ja kestävä elämäntapa kulkevat matkalla mukana. Erilaiset oppijat on huomioitu kirjan tekstissä ja tehtävissä.

Katso näytesivut tästä.

Tutkimusmatka 2 Lokikirja

Tutkimusmatka 2 Lokikirja

Tehtäväkirja tukee oppilaan omaa kasvua ja luontosuhteen heräämistä. Innostavat tehtävät sisältävät tutkimustehtäviä, joissa opitaan tutkimalla ja tekemällä itse. Jokainen luku alkaa päivämäärän ja säätilan havainnoimisella ja merkitsemisellä. Luku loppuu oman tunnetilan arviointiin. Matkan varrelta -kertausaukeamilla oppilas arvioi omaa toimintaansa ja oppimistaan.

Katso näytesivut tästä.

Tutkimusmatka 3 Ympäristöoppi

Kolmannella luokalla lähdetään Tutkimusmatkalle Tuulin ja Taiton kanssa. Kolmosessa ollaan paljon liikkeessä Suomessa: liikenteessä, pyöräillen, pihalla, retkellä, ukonilmalla ja tuulessa, muuttolintujen matkassa. Tutustutaan pyörän tekniikkaan ja opitaan liikennesäännöt. Tutkitaan pihan pieniä selkärangattomia ja tunnistetaan perhosia, pihakasveja, puita, hyönteisiä, lintuja.

Katso näytesivut tästä.

Tutkimusmatka 3 Tehtäväkirja

Tehtäväkirjojen avulla harjoitellaan ympäristöopin opiskelutaitoja, sovelletaan, syvennetään ja kerrataan. Tehtäväkirjat sisältävät tiedon etsimistä, tutkimuksia, havainnointia ja muistiinpanojen tekoa. Jokaisen jakson alussa laaditaan omat opiskelutavoitteet, joiden saavuttamista pohditaan jakson lopussa. Kirjan lopussa on havaintovihko, johon voi merkitä havaintoja ja mittaustuloksia.

Katso näytesivut tästä.

Tutkimusmatka 4 Ympäristöoppi

Tutkimusmatka 4 Ympäristöoppi

Neljännellä luokalla Tuuli ja Taito tutustuvat vesistöihin ja maaseutuun. Opitaan uutta viljoista, maaseudun koneista ja kasveista kuten myös kaloista, linnuista ja muusta vesialueiden eliöistä. Luonnonsuojelu on tärkeä näkökulma, joka konkretisoituu esimerkiksi rehevöitymisen kautta. Tuuli ja Taito matkaavat Pohjoismaihin ja Baltiaan ja tapaavat siellä uusia ystäviä. Tutkitaan kodin turvallisuutta ja sähköä sekä kodin lemmikkejä – tervetulleita ja kutsumattomia. Tule tutkimusmatkalle!

Katso näytesivut tästä.

Tutkimusmatka 4 Tehtäväkirja

Tutkimusmatka 4 Tehtäväkirja

Tehtäväkirjojen avulla harjoitellaan ympäristöopin opiskelutaitoja, sovelletaan, syvennetään ja kerrataan. Tehtäväkirjat sisältävät tiedon etsimistä, tutkimuksia, havainnointia ja muistiinpanojen tekoa. Jokaisen jakson alussa laaditaan omat opiskelutavoitteet, joiden saavuttamista pohditaan jakson lopussa. Kirjan lopussa on havaintovihko, johon voi merkitä havaintoja ja mittaustuloksia.

Katso näytesivut tästä.

Tutkimusmatka 5 Ympäristöoppi

Viidennellä luokalla Tuuli ja Taito matkustavat Eurooppaan ja Amerikkaan. Opitaan syy-seuraussuhteita esimerkiksi ilmaston ja kasviston ja avaruuden välillä. Tutkitaan ilman ja aineiden rakennetta ja pohditaan, miten voimme vaikuttaa ilmastonmuutokseen. Tutkitaan ihmistä, möngitään pihalla, seurataan kevättä sekä tunnistetaan puita, niittykasveja, lintuja, piennisäkkäitä ja eläinten jälkiä hangella.

Katso näytesivut tästä.

Tutkimusmatka 5 Tehtäväkirja

Tehtäväkirjojen avulla harjoitellaan ympäristöopin opiskelutaitoja, sovelletaan, syvennetään ja kerrataan. Tehtäväkirjat sisältävät tiedon etsimistä, tutkimuksia, havainnointia ja muistiinpanojen tekoa. Jokaisen jakson alussa laaditaan omat opiskelutavoitteet, joiden saavuttamista pohditaan jakson lopussa. Kirjan lopussa on havaintovihko, johon voi merkitä havaintoja ja mittaustuloksia.

Katso näytesivut tästä.

Tutkimusmatka 6 Ympäristöoppi

Oppikirjan aihepiirit: elämää metsässä ja soilla, veden kierto ja puhdistus, veden ominaisuuksia, valtameret, energian tuotanto ja käyttö, terveet elämäntavat ja fyysinen hyvinvointi, päihteet, ihmissuhteet, seksuaalisuus, tunteet ja henkinen hyvinvointi, aurinkokunta, matkustaminen, Afrikka ja Australia, talousmahti Aasia.

Tutkimusmatka 6 on valmiina käyttöön 2017.

Digikirja

Sarjan kaikki materiaalit ovat tarjolla myös digitaalisesti!

Digikirja

Digikirja tarjoaa oppikirjan sisällön (tekstit, kuvat, kartat) digitaalisessa muodossa sekä videoita ja interaktiivisia havainnollistuksia. Lisäksi digikirja antaa mahdollisuuden kuunnella oppikirjan tekstit sekä tarkastella kuvia lähemmin. Tehtäviin voi vastata kirjoittamalla, äänittämällä tai kuvatiedostolla. Päätelaiteriippumaton.

Tutustu Digikirjan demoon tästä! Huom: iPad- ja iPhone-laitteet eivät tällä hetkellä tue äänitystoimintoa.

Digitehtävät

Tehtäväkirjaa vastaava sisältö digitaalisessa muodossa. Avoimiin tehtäviin voi vastata kirjoittamalla, äänittämällä tai kuvatiedostolla. Mukana on myös mm. monivalinta-, järjestely- ja jäsentelytehtäviä. Oppilas saa välittömän palautteen ja voi seurata edistymistään. Opettaja näkee kootusti luokan tulokset omassa näkymässään. Päätelaiteriippumaton.

Tutustu Digitehtävien demoon tästä! Huom: iPad- ja iPhone-laitteet eivät tällä hetkellä tue äänitystoimintoa.

Digikirja ja Digitehtävät yhdessä

Digikirjan ja digitehtävät voit saada myös pakettina. Oppikirjan sisältö ja runsaat digitehtävät sulautuvat kattavaksi paketiksi, joka löytyy yhden linkin takaa.

Tutustu Digikirja ja Digitehtävät -pakettiin tästä! Huom: iPad- ja iPhone-laitteet eivät tällä hetkellä tue äänitystoimintoa.

Opettajan materiaalit

Opettajan opas tarjoaa erilaisia reseptejä oppitunnin kuluksi: perinteinen opetuskeskustelu tai toiminnallinen draama tai ulkona oppiminen. Mukana on myös vuosikalenteri, liitteet ja vastaukset sekä kokeet ja vastaukset.

Tutkimusmatka 1 Opettajan opas

Tutkimusmatka 2 Opettajan opas

Tutkimusmatka 3 Opettajan opas

Tutkimusmatka 4 Opettajan opas

Tutkimusmatka 5 Opettajan opas

Sähköinen materiaali

Digiopetusaineisto tarjoaa opettajalle oppitunnin asiaa havainnollistavaa materiaalia oppituntikokonaisuuksiin jaoteltuina palasina.

Digiopetusaineisto sisältää:

  • kuvia
  • videoita
  • havainnollistavaa materiaalia
  • yhteisesti tehtäviä digitaalisia tehtäviä
  • Tutki ja toimi -osioista videoita
  • lajintuntemuksessa on suuria kuvia, latinalaiset nimet ja eläinten äänet
  • muokattavat kokeet

Päätelaiteriippumaton.

Ota Tutkimusmatka 5 Digiopetusaineisto kokeilukäyttöön
Otavan Opepalvelussa! >>

Esittelyvideo

Tutustu Tutkimusmatka-sarjaan ympäristömiehemme matkassa. Tässä videossa esimerkkinä on Tutkimusmatka 5 -oppikirja.

Läksykortit

Tulosta tästä läksykortit luokkasi seinälle!

Tutkimusmatka 1 läksykortti >

Tutkimusmatka 2 läksykortti >

Tehtäväpaketti

Arjen terveitä valintoja

Tulosta tästä Tutkimusmatka 4 -oppikirjan Tutki ja toimi -tehtävät:

  • Huippukokin välipalaohje
  • Tuolijumppa
  • Kuusi kourallista kasviksia

Tulosta (pdf) >

Selkärangattomien tunnistuspolku

Tunnista selkärangattomat Tutkimusmatkan tunnistuspolun avulla.
Tulosta vinkki tästä!

Tutki ja toimi

A. Saippuakupla ja värit

Välineet: vesilasi tai muu astia, vettä, astianpesuainetta, pilli
1. Sekoita noin 1 dl vettä ja astianpesuainetta vesilasiin.
2. Laita pilli veteen ja puhalla siihen ilmaa. Saat saippuakuplia syntymään.
3. Yritä tehdä kuplista mahdollisimman suuria.
4. Seuraa, miten valo heijastuu saippuakuplan pinnasta. Mitä värejä näet?

B. Oma sateenkaari

Välineet: sumutinpullo, vettä
1. Mene ulos aurinkoisena päivänä ja suihkuta sumutinpullolla vettä ilmaan.
2. Näet ehkä sateenkaaren. Mitä värejä havaitset siinä?

C. Valon kulku

Välineet: vähintään 3 peiliä
1. Rakenna valonsäteelle reitti luokastasi naapuriluokkaan peilien avulla.
2. Tarvitset ainakin kolme peiliä. Pystytkö näkemään naapuriluokan oppilaat katsomalla omassa luokassasi olevaa peiliä?

Kokoa luuranko

Tarvikkeet:

  • värillistä piirustuspaperia, koko A3
  • sakset
  • liimaa

a. Leikkaa monisteesta luut irti.
b. Asettele luut paperille sellaiseen asentoon, jossa ihminen voi olla.
c. Liimaa luut paperille.
d. Nimeä luita. Etsi tietoa oppikirjasta ja netistä hakusanalla luuranko.

Tulosta luut tästä >

Tutustu Tutkimusmatka 5 -oppikirjan kappaleeseen 15 Liikkuminen on luiden ja lihasten yhteistyötä >

Tulosta luusto nimettynä tästä >

Matkalla Suomessa -peli

Lähde matkalle Suomeen pelaamalla hauskaa lautapeliä Tutkimusmatka 1 -oppikirjasta.

Tulosta pelilauta tästä >

Tutki ja toimi: sulaminen, jäätyminen, haihtuminen, lumitutkimus

Tutkikaa yhdessä Tutkimusmatka 1 -oppikirjan vaarin ja Voltti-koiran kanssa sulamista, jäätymistä, haihtumista ja lunta.

Tulosta Tutki ja toimi -sivut tästä >

Tutki ja toimi: Kuka tästä kulki?

Löytyykö lähiluonnosta eläinten talviravintoa? Näkyykö eläinten jälkiä hangella? Tutustu Tutkimusmatka 5 -oppikirjan Tutki ja toimi -sivuun sekä talviseen lajisivuun.

Tulosta Tutki ja toimi -sivu tästä >

Tulosta Lajisivu tästä >

Tutki ja toimi: Lumitutkimus ja Nuori mänty talvella

Tutkikaa yhdessä talvista lähimetsää tai puistoa. Tutustu Tutkimusmatka 5 -oppikirjan Tutki ja toimi -sivuun klikkaamalla alla olevaa linkkiä.

Tulosta Tutki ja toimi -sivu tästä >

Tutki ja toimi: Kasvuolosuhteiden vaikutus kasvuun

Tutkikaa yhdessä kasvuolosuhteiden vaikutusta kasvuun. Tutustu Tutkimusmatka 3 -oppikirjan Tutki ja toimi -sivuun klikkaamalla alla olevaa linkkiä.

Tulosta Tutki ja toimi -sivu tästä >

Koulun tutustumispäivä

Tulosta tästä moniste koulutulokkaille >

Ohjeet opettajalle
Piirrä vaarin käteen suurennuslasi.
Piirrä Voltin kuonon alle kaksi kukkaa.
Lisää Elsan paitaan seitsemän pilkkua.
Piirrä puun oksalle lintu.

Oppikirjailijat

Oppikirjailijaryhmässä yhdistyvät vahva kokemus, raikas näkemys ja uusin tietämys!

Kati Aavikko
Tutkimusmatka 1–2

Olen alkuopetukseen erikoistunut luokanopettaja Turusta. Suurimman osan työurani yli 20 vuodesta olen ollut alkuopettajana. Opetustyöni ohella olen tehnyt jatkotutkimuksen lasten ajattelun taitojen kehittymisestä sekä oppimateriaalia Otavalle ja Opetushallitukselle.
Innostun helposti sekä ideoin ja kehitän mielelläni. Näiden asioiden toteuttaminen oppikirjailijana on ollut loistojuttu! Hyvä oppikirja on innostava ja ihmettelevä, se tukee oppimista ja herättää kiinnostusta. Oppikirjan tekeminen tuo uutta näkökulmaa ja sisältöä myös omaan työhöni.
On hienoa, kun oppilas löytää omalla tutkimusmatkallaan jotain uutta ja oivaltaa. On ollut ilo olla mukana niin monen oppilaan matkalla. Oman sydämeni suosikit ovat lapset, luonto ja liikunta.

Satu Arjanne
Tutkimusmatka 1–2, 4 ja 6

Olen toiminut sekä luokanopettajan että erityisopettajana Tampereella. Oppikirjatyö on ollut minulle elämäntapa jo vuodesta 1992. Uskon vahvasti hyvään oppimateriaaliin. Se on jokaisen opettajan vankka apuväline, johon nykyinen sähköinen maailma tuo oman monipuolisen lisänsä. Lisäksi se on jokaisen oppilaan perusoikeus. Minuun voit törmätä Tampereen tai Ruoveden ulkoilumaisemissa!

Sanna Halivaara
Tutkimusmatka 1–2

Työskentelen Tampereella luokanopettajana. Olen toiminut 17-vuotisen urani aikana pääsääntöisesti alkuopetuksessa. Viime vuodet olen ollut mukana kehittämässä esi- ja alkuopetuksen yhteistä ympäristöpainotteista pajatoimintaa koulussamme.
Pidän erityisesti pienten lasten opettamisesta, koska heidän kanssaan pääsen päivittäin ihmettelemään maailmaa. Yhdessä toimien ja käsillä tehden oppimiseen tulee uusia ulottuvuuksia. Oppikirjailijana pidän tärkeänä, että erilaiset oppijat innostuvat aiheesta ja saavat onnistumisen kokemuksia. Minä innostun puutarhasta ja luonnossa liikkumisesta.

Martti Heinonen
Tutkimusmatka 3–6

Olen oppikirjailija Kiuruvedeltä, jossa olen toiminut pitkään opettajana ja rehtorina. Erityisen kiinnostunut olen oppimista parantavista ja opetustyötä helpottavista työtavoista ja opetusmenetelmistä. Olen sitä mieltä, että kiinnostava ja oppilaan kokemusmaailmasta lähtevä oppimateriaali luo keskeisen perustan hyviin oppimistuloksiin. Haluan tuoda Tutkimusmatkaan ennen muuta opetustyöstä saamani kokemuksen mutta myös vinkkejä, joilla oppilaat saadaan innostumaan lähiympäristönä tutkimisesta ja kokeiluista.

Sanna Jortikka
Tutkimusmatka 4–6

Olen biologian ja maantiedon opettaja Tampereelta ja teen Tutkimusmatkan lisäksi myös yläkoulun oppimateriaaleja. Nautin luonnossa liikkumisesta elämän ilmiöitä ihmetellen. Vaikka arki on kiireistä, yritän viedä oppilaat ulos niin usein kuin mahdollista. Haluaisin välittää oppilaille luontoa kunnioittavaa elämäntapaa ja antaa opettajalle helposti toteutettavia vinkkejä työhön. Luonnosta saa iloa ja terveyttä jokaiseen päivään!

Jukka Kohtamäki
Tutkimusmatka 3–6

Opetan fysiikkaa, kemiaa ja matematiikkaa Lempäälässä Hakkarin koulussa. Oppitunneilla koitan saada oppilaat tutkimaan ja keskustelemaan. Oppilaan omat kokemukset, aito ihmetys ja kysymykset ovat hedelmällinen lähtökohta oppimiselle. Monesti oppilastöitä pidetään vaivalloisina järjestää, mutta olen huomannut, että pienetkin tutkimukset herättävät oppilaiden kiinnostuksen. Aiheisiin saadaan ehkä yllättäviäkin näkökulmia. Laadukas oppimateriaali antaa ideoita oman opetuksen rikastamiseen ja helpottaa hektistä arkea.

Mikko Korhonen
Tutkimusmatka 3–6

Olen toiminut opettajana viisitoista vuotta. Tällä hetkellä opetan fysiikkaa Mikkelissä.
Oppitunneilla haluan herättää nuorten kiinnostuksen oppilastöiden ja demonstraatioiden avulla. Erilaiset fysiikan lelut ja sähköiset mittalaitteet kuuluvat vakiorepertuaarini ja ne ovatkin tulleet vuosien mittaan oppilailleni tutuiksi. Oppilaan aktivoiminen hyvällä materiaalilla ja mielenkiintoisella tekemisellä on tärkeä osa oppimista

Outi Kuusela
Tutkimusmatka 3–6

Olen luokanopettaja ja erityisopettaja. Luen paljon ja liikun luonnossa, useimmiten sukset jalassa tai lintukaukoputki olkapäällä.
Haluan välittää oppilaille rakkauden ja kiinnostuksen luontoa kohtaan. Omien havaintojen ja oivalluksien kautta syntyy onnistumisen kokemuksia ja löytämisen iloa. Minulle on tärkeää olla ideoimassa oppimateriaalia, joka ottaa huomioon lasten kokemusmaailman ja erilaiset oppimistyylit.

Aulikki Laine
Tutkimusmatka 3–6

Olen intohimoinen ympäristökasvattaja ja pyrin elämään niin kuin opetan. Maatiaiseläimet, varsinkin kansallisrotumme suomenhevonen on sydäntäni lähellä. Kotona kasvatamme myös paimensukuisia lapinkoiria, maatiaiskanoja ja kaikki tarvitsemamme puutarhavihannekset.
Työssäni Luontokoulu Tikankontissa tahdon antaa oppilaille ja opettajille monipuolisia oppimisen elämyksiä ja syventää kunnioittavaa luontosuhdetta. Mielestäni luonnon havainnointi, eri aistien käyttö ja konkreettinen käsillä tekeminen ovat tärkeä osa oppimista. Kun tunteet ovat läsnä, on muistijälki vahvempi. Oppiminen saa olla hauskaa.

Teuvo Nyberg
Tutkimusmatka 5

Olen työskennellyt Tampereen normaalikoulussa, jossa kehitellään ja kokeillaan erilaisia opetusmenetelmiä. Biologian työtavoista erityisesti oppilaiden paritöinä tekemät laboroinnit ja maastossa tehtävät tutkimukset ovat olleet kiinnostukseni kohteena. Niitä olemme sijoittaneet niin oppi- kuin työkirjoihin rikastuttamaan oppimista. Oppimateriaaleja olen ollut tekemässä peruskouluun ja lukioon jo pitkään. Harrastan luontokuvausta ja ottamiani kuvia on käytetty kirjoissa ja digiaineistoissa.

Matti Palosaari
Tutkimusmatka 5

Olen luokanopettaja Pirkkalasta. Otavan oppikirjailijana olen toiminut vuodesta 1979. Olen ollut mukana tekemässä oppimateriaaleja ympäristöoppiin, biologiaan, maantietoon, fysiikkaan ja kemiaan. Erityisesti minua kiinnostavat erilaiset kartat ja niiden muokkaaminen opetuskäyttöön.

Matti Taimi
Tutkimusmatka 3–4

Olen työskennellyt yli 10 vuotta luokanopettajana ja alakoulun rehtorina Tampereella. Luonnontiedon oppimateriaalia olen kirjoittanut opetustyön ohella vuodesta 2005 lähtien. Tässä työssä minua kiinnostaa laadukkaan ja käyttökelpoisen materiaalin tuottaminen, niin oppilaalle kuin opettajalle. Hyvä materiaali antaa ideoita, ruokkii mielikuvitusta ja on virikkeellistä kirjan kaikille käyttäjille. Haluan myös, että Tutkimusmatka on suunnattu niin intohimoisen luontoihmisen kuin suoraan liikunnan tunnilta luistimet kainalossa palaavan opettajankin käyttöön.

Jyrki Uusi-Viitala
Tutkimusmatka 3

Olen toiminut pitkään luokanopettajana Ylöjärvellä. Yli 20 vuoden työkokemukseni aikana olen opettanut kaikkia alakoulun luokkia. Liikunta ja luonto ovat minulle tärkeitä asioita. Näitä minulle tärkeitä arvoja pyrin välittämään myös oppilailleni tarjoamalla heille uusia oppimiskokemuksia ja luontoelämyksiä retkeillen ja luonnossa liikkuen. Käytän mielelläni tvt-opetusta työssäni. Olen käsikirjoittanut ja suunnitellut oppimateriaaleja vuodesta 2003 lähtien. Hyvä oppikirja ja sen oheismateriaalit ovat opetuksen ja oppimisen perusta. Hyvää oppimateriaalia pitää pystyä käyttämään joustavasti tilanteen, oppijan osaamisen tason, kiinnostuksen ja tarpeiden mukaan. Sen pitää olla yksilöllistä, yhteisöllistä, ajattelua aktivoivaa ja oppimisen taitojen kehittymistä tarjoavaa materiaalia. “Tekemällä ja tutkimalla oppii!”