In English

Asiantuntija passittaa käänteiselle dieetille: “laihduttamisen jälkeen pitää uskaltaa lisätä energiansaantia”

Käänteinen dieetti eli asteittainen energiansaannin lisääminen on tietokirjailija Anu Marinin mukaan kriittinen askel saavutetun painon ylläpitämisessä. Suomessa käänteinen dieetti on kuitenkin vielä melko tuntematon käsite.

“Merkittävästi laihtuneista noin 65 % päätyy takaisin alkupainoon vuoden sisällä ja pitkällä tähtäimellä 90–95 % merkittävästi laihtuneista on takaisin alkupainossa”, Anu Marin toteaa.

Jojoilu ja lihominen on seurausta liian niukasta ruokavaliosta, joka helposti jää päälle laihdutuksen seurauksena. Anu Marin muistuttaa uutuuskirjassaan Laihdutuskoodi että se ruokavalio, jolla painoa pudotetaan, ei saa olla energiamäärältään sama, kuin se, jolla saavutettu paino ylläpidetään ja jolla kasvatetaan suorituskykyä. Muuten elimistö ajautuu säästöliekille.

“Jos aineenvaihdunta käy hitaalla, tunnet olosi väsyneeksi ja saamattomaksi. Liikunta ei huvita ja palautuminen arjesta on hidastunut”, Marin kommentoi.

Käänteinen dieetti (reverse diet) tarkoittaa energiansaannin asteittaista lisäämistä. Joskus siihen sisältyy myös energiankulutuksen eli liikunnan vähentäminen. Käänteistä dieettiä käytetään, kun halutaan purkaa energiavaje asteittain ja saada aineenvaihdunta käynnistymään ja hormonitoiminta palautumaan esimerkiksi laihdutuksen tai liian vähäisen syömisen jälkeen.

”Kun ruokaa tulee riittävästi, saat treeneistä enemmän irti ja kehityt nopeammin”, Marin vinkkaa.

Hän onkin kehittänyt helpon testin, jolla voi määritellä onko keho ajautunut säästöliekille esimerkiksi liiallisen laihduttamisen johdosta.

Onko kehosi säästöliekillä? Tee Anu Marinin helppo aineenvaihduntatesti

 

Testissä on 18 väittämää. Vastaa niihin Kyllä/Ei sen mukaan, miten väite sopii viimeaikaiseen olotilaasi.

  1. Tunnen olevani jatkuvasti väsynyt.
  2. Minulla on lihaskipuja.
  3. Minulla on lihasheikkoutta.
  4. Minulla on ollut rasitusmurtumia.
  5. Minulla on vaikeuksia nukahtaa, heräilen öisin tai liian aikaisin aamulla.
  6. Olen väsynyt, vaikka nukkuisin 9 tuntia yössä.
  7. Kehoni ei kestä treeniä, ja tunnen oloni uupuneeksi treenien jälkeen.
  8. Minulla on keskittymisvaikeuksia tai muistiongelmia.
  9. Olen usein ärtynyt tai pahantuulinen.
  10. Uupumus estää minua tekemästä haluamiani asioita.
  11. Minulla on todettu krooninen väsymysoireyhtymä.
  12. Sairastun helposti.
  13. Kärsin ahmimiskohtauksista.
  14. Minulla on häiritsevää makeanhimoa.
  15. Minulla on enemmän vatsaongelmia kuin aiemmin ja tunnen, että olen herkistynyt usealle ruoka-aineelle.
  16. Seksi ei kiinnosta.
  17. Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta.
  18. Olen jatkuvasti laihdutuskuurilla / minulla on jojolaihdutustausta.

Laske pisteesi. Saat jokaisesta kyllä-vastauksesta yhden pisteen.

Jos vastasit KYLLÄ 0–3 kysymykseen, aineenvaihduntasi toimii hyvin.

Jos vastasit KYLLÄ 4–6 kysymykseen, hylkää laihduttaminen ja keskity aineenvaihdunnan parantamiseen huolehtimalla riittävästä energiansaannista ja säännöllisestä liikunnasta.

Jos vastasit KYLLÄ ainakin 7 kysymykseen, suosittelen ottamaan yhteyttä aineenvaihdunnan tuntevaan lääkäriin ja osaavaan valmentajaan. Laita ruokavalion ja liikunnan isot linjat kuntoon vähitellen ja huolehdi riittävästä energiansaannista.

Anu Marin on aineenvaihdunnan eheyttämiseen erikoistunut ravinto- ja voimaharjoitteluvalmentaja sekä yrittäjä. Laihdutuskoodi on hänen toinen tietokirjansa. Hän on aiemmin kirjoittanut kirjan Aktivoi aineenvaihduntasi (Otava 2017).

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi 

Lisätiedot ja Anu Marinin haastattelupyynnöt: adele.couavoux@otava.fi 

Arkisto