In English

Kun kyyhkyset katosivat näytelmänä myös Kuopioon

Sofi Oksasen viimeisimmän romaanin Kun kyyhkyset katosivat dramatisointi nähdään Kuopion kaupunginteatterin päänäyttämöllä alkuvuodesta 2016. Oksasen teatterioikeuksia myy Suomessa ja Virossa Otava Group Agency, OGA.

Kun kyyhkyset katosivat dramatisointi kantaesitettiin Suomen Kansallisteatterin suurella näyttämöllä keskiviikkona 27.11. Raila Leppäkosken ohjaamana. Kuopiossa näytelmän tulee ohjaamaan virolainen teatterilegenda Priit Pedajas. Pedajas (s. 1954) on Viron ansioituneimpia teatteriohjaajia. Hän aloitti Eesti Draamateaterin ohjaajana vuonna 1992 ja toimii nykyään teatterin taiteellisena johtajana tehden säännöllisesti myös ohjaustöitä.

Kuopion kaupunginteatterin johtaja Pekka Laasonen pitää asetelmaa mielenkiintoisena: “Tämä on ainutlaatuinen mahdollisuus: virolainen ohjaaja ohjaa Sofi Oksasen näytelmän ensimmäistä kertaa Suomessa. Odotan suurella mielenkiinnolla, kuinka Priit käsittelee esimerkiksi neuvosto-aikaa, hänellähän on siitä henkilökohtaista kokemusta. Kaiken lisäksi ohjaus on Priitin ensimmäinen ohjaus Suomessa ja sekin on merkittävä tapaus”, Laasonen hehkuttaa.

Priit Pedajas on tulevasta produktiosta innoissaan: ”Haluan painottaa ohjauksessa nimenomaan Sofin kuvaaman ajan olosuhteiden haasteellisuutta ja käsitellä vaikeita vaihtoehtoja, joita tuon ajan virolaisten oli tehtävä, oli kyseessä sitten poliitikko tai tavallinen kansalainen. Sofin romaani on erittäin monitasoinen ja jopa haastava lukea, mutta siinä on juuri sen vahvuus; dramatisoinnissa on todellakin työtä näyttelijöille ja tulkintaan on tulossa monisäikeinen kuvaus Viron vaikeista vuosista.”

Ohjauksen lisäksi Pedajas vastaa myös näytelmän musiikista. Skenografina toimii niin ikään virolainen Liina Unt. Näytelmän ensi-iltaa on kaavailtu tammikuulle 2016.

Sofi Oksasen teatterioikeuksia Suomessa ja Virossa edustaa Otava Group Agency, kansainvälistä oikeuksista vastaa saksalainen teatteriagentuuri SchäfersPhilippen.

Kritiikkisitaatteja:

Savon Sanomat (28.11.) ”Koko näytelmä on rakennettu kuvaamaan tätä tuon ajan virolaista yhteiskuntaa – ei pelkästään yhtä miestä – koskevaa kaksinaamaisuutta mestarillisesti: samat näyttelijät ovat lavalla koko ajan, samoin sama lavastus. Vain salossa liehuva lippu vaihtuu.”

AL (29.11.) ”Näytelmän tekstissä Oksanen teki sen taas.”

TS (29.11.) ”Oksasen vahvuus on kuvata traagisia leikkauspisteitä, jotka pakottavat ihmiset julmiin, mutta olosuhteiden inhimillistämiin ratkaisuihin.”

IS (28.11.) “Ehyt ja mieleenpainuva kokonaisuus.” “Tarina etenee vavahduttavasti kohti loppua, joka ei tunne armoa.”

Arkisto