In English

Otavan tähtikirjasto

Kiinnostavaa ja laadukasta luettavaa luokille 7-9

Suositut kaunokirjat sytyttävät lukemisen kipinän. Otavan Tähtikirjastosta on helppo valita kiinnostavaa ja laadukasta luettavaa, joka tukee kirjallisuuden opetusta kaikkien oppikirasarjojen ohella. Jokaisen kirjan lopussa on opettajien suunnittelema pedagoginen aineisto: tietoa kirjailijasta, kysymyksiä kirjoista, tekstin ymmärtämisen tehtäviä, pohdiskelua, kirjan pohjalta kirjoittamista ja oman lukukokemuksen erittelyä.

Otavan tähtikirjasto

ISBN-numero: 9789511248965

Osta kirja »»

Oppilaan materiaalit

Mistään kotosin

Kirjoittanut: Marjaneh Bakhtiari

Uuden sukupolven siirtolaisromaani on ”tyrmäävä, lämmin ja hävyttömän hauska.” – Svenska Dagblad

”Ruotsin yllättävin esikoinen tuli Iranista.” – Helsingin Sanomat

Marjaneh Bakhtiari (s. 1980) muutti kuusivuotiaana perheensä kanssa Iranista Malmöön. Hän on opiskellut sosiaaliantropologiaa ja viestintää. Hän osoittaa valtavasti julkisuutta saaneessa esikoisromaanissaan, kuinka ärsyttäviä ovat sekä ennakkoluulot että eksoottisuuden ihailu, kun siirtolaiset itse haluaisivat vain elää tavallista arkeaan rauhassa. ”Monet syntyperäiset ruotsalaiset ja nuoret lukijat sanovat nauraneensa maha kippurassa. Mutta vanhemmissa maahanmuuttajissa teksti on herättänyt myös kipeitä tunteita. He kysyvät, teimmekö sittenkään oikein kun muutimme tänne”, kertoi kirjailija Helsingin Sanomille

Esimerkki kirjan lopussa olevista tehtävistä:

Kirjan nimi
a. Mitä kirjan nimi kertoo kirjan sisällöstä?
b. Keksi kirjalle uusi nimi.

Tulileikit

Kirjoittanut: Antti Halme

Kihelmöivää kauhua teineille. Kahden maailman rajan ylitys johtaa neljä nuorta hengenvaaraan.

Antti Halmeen esikoisromaani Markus Light ja palautus­pullon henget sai innostuneen vastaanoton.

Esimerkki kirjan lopussa olevista tehtävistä:

Listaa kirjan kolme tapahtumaa,
a. jotka voisivat olla totta
b. jotka eivät voisi olla totta
c. jotka toivoisit tapahtuvan itsellesi.

Huolimattomia unelmia

Kirjoittanut: Juha Itkonen

Väkeviä kertomuksia meidän aikamme ihmisistä – haaveena sankaruus, julkisuus, vanhemmuus, parisuhde.

Tarinoista piirtyvä kuva ajastamme on koettu ja tosi – usein tumma, mutta silti herkkä ja armollinen. Suurin on lopultakin rakkaus.

Esimerkki kirjan lopussa olevista tehtävistä:

1. Kerro ja perustele, mikä novelleista
a. yllätti sinut
b. oli oudoin
c. ei kiinnostanut lainkaan
d. voisi olla totta
e. oli paras
f. oli sellainen, jonka haluaisit vanhempasi lukevan.

Mopo

Kirjoittanut: Tuija Lehtinen

Suomen suosituimman nuortenkirjailijan irtonaisen ja mutkattoman romaanin mopo-aihe saa pojatkin tarttumaan kirjaan.

”Pidin kirjasta todella paljon, koska se on pullollaan energiaa ja hullunhauskaa huumoria. Lukiessani nauroin välillä ääneen silmät vettä valuen. Tosin kirjailija osaa kuvata taita­vasti myös surullisia jäähyväisiä ja koulukiusaamista.” – Emilia Kervinen JiiPee-lehdessä kirjasta Tanja Tavis, Jäkälänrinteen 9D.

Esimerkki kirjan lopussa olevista tehtävistä:

a. Kenen kahden kirjan henkilön ystävä haluaisit olla? Miksi?
b. Ketä kirjan henkilöä haluaisit auttaa? Miten? Miksi?
c. Missä tilanteessa joku kirjan henkilöistä toimii viisaasti? Miksi?
d. Missä tilanteessa joku kirjan henkilöistä toimii ajattelemattomasti? Miksi?

Lätkäjätkiä

Kirjoittanut: Kirsi-Marja Niskanen

Pelitilanteita, tappioita ja voiton huumaa!

Kirsi-Marja Niskanen kirjoittaa esikoisteoksessaan asiantuntevasti jääkiekkoilijoiden arjesta.

Esimerkki kirjan lopussa olevista tehtävistä:

Kirjassa on paljon jääkiekkoon liittyvää sanastoa.
a. Listaa 15 jääkiekkoon liittyvää sanaa aakkosjärjestykseen.
b. Kirjoita sanoille selitykset.

Amsterdam, Anne F. ja minä

Kirjoittanut: Terhi Rannela

Hauska ja rohkea romaani seurustelusuhteensa sotkeneesta 15-vuotiaasta Kertusta ja värikkäästä lomaviikosta Amsterdamissa.

Kaupunki jää Kertun lähdettyä ennalleen, mutta Tampereen tyttö on muuttunut.

Esimerkki kirjan lopussa olevista tehtävistä:

Perustele väitteet kirjan tapahtumien avulla.
a. Kertun äiti on reilu.
b. Kertun äiti on erikoinen.
c. Kertun äiti on romantikko.

Pojat

Kirjoittanut: Paavo Rintala

Mikko Niskasen ohjaamana elokuvana tunnettu koskettava tarina oululaispoikien elämästä sotavuosina.

Paavo Rintalan (1930–1999) alunperin vuonna 1956 ilmestyneestä romaanista ohjasi Mikko Niskanen samannimisen elokuvan 1962.

Esimerkki kirjan lopussa olevista tehtävistä:

Pojat-kirjaa on luettu jo vuosikymmeniä, siitä on tehty elokuva ja sitä on esitetty näytelmänä ja musikaalina. Kirja on saavuttanut klassikon aseman. Pohdi, miksi kirja on klassikko ja mitkä sen ajatukset säilyvät vuosikymmenestä toiseen.

Auringonkukkatalvi

Kirjoittanut: Nora Schuurman

Kuulas, koskettava nuortenromaani kriisistä toipumisesta ja surutyöstä.

Nora Schuurman (s. 1968) on julkaissut aiemmin romaanit Pelkääjän paikka, Vahinkorakkaus ja Viimeinen valokuva. Hänelle on myönnetty mm. Suomen Kirjailijaliiton esikoisromaanipalkinto.

Esimerkki kirjan lopussa olevista tehtävistä:

Jatka virkkeitä.

a. Kirjan surullisin kohta on, kun...
b. Kirjan toiveikkain kohta on, kun...
c. Minua harmittaa, kun...
d. Isä olisi voinut...
e. Emma haluaa...
f. Sanni pelkää...
g. Perheen tulevaisuus...

Lumi peittää jäljet

Kirjoittanut: Mats Wahl

Hätkähdyttävä, keskustelua herättävä dekkari.

”Tarina etenee verkkaisesti mutta kuitenkin vääjäämättömästi kohti loppuratkaisua. Wahlin ihmiskuvaus on realistisuudessaan hyytävää ja samalla tunteisiin käyvää.”

– Veli-Matti Henttonen, Salon Seudun Sanomat

Esimerkki kirjan lopussa olevista tehtävistä:

a. Jaa A5-kokoinen paperi neljään osaan.
b.Kirjoita osille otsikot pelottavaa, toiveikasta, surullista ja outoa.
c. Listaa kunkin otsikon alle ainakin kolme aiheeseen liittyvää kysymystä tai ajatusta, jota kirjan lukeminen sinussa herätti.