In English

J’aime (OPS 2016)

Uusi oppimateriaali B2/B3-ranskaan!

J’aime on uuden opetussuunnitelman mukainen ranskan kielen alkeiskurssi yläluokilla (B2) ja lukiossa (B3) alkavaan ranskaan. Sarja tulee käyttöön syksyllä 2016.

J’aime on autenttinen
Opiskelun keskiössä ovat toiminnalliset aktiviteetit, joissa hyödynnetään monipuolisesti erilaisia autenttisia tekstityyppejä.

J’aime on oppijalähtöinen
Aktiviteeteissa keskitytään nuoren omia tarpeitaan vastaavaan ranskaan. Kieliopin ja sanaston opetus lähtee käytännön tilanteista. Tavoitteellisuus ja keskittyminen olennaiseen tuo onnistumisen
elämyksiä ja motivoi jatkamaan ranskanopintoja. Kuuntelua ja ääntämistä harjoitetaan runsaasti. Ääntämisen taitoja syvennetään kurssin edetessä. Kulttuuria ja maantuntemusta tarjotaan nuorta kiinnostavasti, esimerkiksi autenttisilla videoilla.

J’aime opettaa oppimaan
Opiskelutekniikoihin kiinnitetään huomiota systemaattisesti. Muista kielistä ja kulttuureista kertynyttä osaamista sekä oppijan omia päättelytaitoja hyödynnetään tehokkaasti.

J’aime on moderni
Monipuolinen digitaalinen materiaali tarjoaa opettajalle ja oppijalle toimivat työvälineet. J’aime kurssikirjat ilmestyvät sekä painettuina että digikirjoina. Kirjan ulkoasu on selkeä, raikas ja nuorille mieleinen: J’aime !

• Kurssikirjat saatavana myös rikastettuina digikirjoina, joiden tehtävät ovat interaktiivisia.
• Digikirjoissa on videomateriaalia ranskankielisistä maista.
• Otavan sanastot -sovellus veloituksetta sovelluskaupoista (kaikkien kielten aakkossanastot) Android-, Apple- ja Windows-laitteille. Sisältää kaikki kurssit sitä mukaa kun ne valmistuvat. Sovellus mahdollistaa eri kielten vertailun.
• Opiskelijan mp3-äänite on ladattavissa veloituksetta Otava.filtä.
• Sarja harjoituttaa sähköiseen yo-kokeeseen tarvittavia taitoja.
• Sarjaan kuuluu digikokeet. Tutustu Otavan digikokeisiin!

J’aime 1: B2-kielen 8.-9. luokka / B3-kielen lukion kurssit 1-2

J’aime 1 sisällysluettelo ja Unité 1

J’aime ja opetussuunnitelman perusteet 2016

Luettelo ja hinnasto

Oppilaan materiaalit

Kurssikirjat ilmestyvät sekä painettuina että digikirjoina.

J'aime 1

Soveltuu yläkoulun 8.-9. luokille ja lukion B3-kielen kursseille 1-2.

J’aime 1 vie sinut tutustumaan ranskankieliseen maailmaan kansainvälisen kaveriporukan matkassa. Tervetuloa viettämään kesälomaa merelliseen Bretagneen, Länsi-Ranskaan! Käyt Markuksen, Gaëlan ja Alin mukana rockfestivaalilla. Opit vaihtamaan poskisuukkoja ranskalaiseen tapaan ja paistamaan aitoja bretagnelaisia kreppejä. Tai kokeilisitko maapurjehdusta?

Koulun alkaessa on aika palata Alin kotikaupunkiin Pariisiin. Koulu alkaa, mutta onneksi on aikaa myös shoppailuun ja juhliin kavereiden kanssa. Pariisin upeisiin nähtävyyksiin, kauppoihin ja kaverien luo pääset kätevästi metrolla. Junamatkan päässä on Belgian pääkaupunki Bryssel, missä Alin sisko Aïcha asuu. Mitähän hauskaa Aïcha on viikonlopuksi suunnitellut…?

J'aime 1 Opiskelijan äänite, mp3

J'aime 1 Opiskelijan äänite, sovellus

J'aime kurssi 1 digilisätehtävät

Interaktiiviset digilisätehtävät harjoittavat kirjassa opittuja asioita pelillisyyttä hyödyntäen. Digilisätehtävät ovat käytettävissä marraskuussa 2016 ja ostettavissa esimerkiksi suomalainen.comista.

J'aime kurssi 2 digilisätehtävät

Interaktiiviset digilisätehtävät harjoittavat kirjassa opittuja asioita pelillisyyttä hyödyntäen. Digilisätehtävät ovat käytettävissä helmikuussa 2017 ja ostettavissa esimerkiksi suomalainen.comista.

Otavan sanastot –sovellus

Sovellus ladattavissa veloituksetta sovelluskaupoista (Apple ja Android ilmestyneet, Windows 08/2016).

Digikirja

J'aime digikirja

Kurssikirjat ovat saatavilla myös päätelaiteriippumattomina digikirjoina. Digikirja sisältää:
– samat tekstit, sanastot ja harjoitukset kuin painetussa kirjassa
– äänitteet
– videomateriaalia ranskankielisistä maista
– Otavan sanastot -sovelluksen, josta voi nopeasti hakea sanoja suomeksi ja kohdekielellä.

Digikirja on interaktiivinen eli opiskelija saa välittömän palautteen osaamisestaan. Digikirjan tehtävätyyppejä ovat mm.
– monivalinta
– raahaus
– aukkotäydennys
– kirjoittaminen.

Opettajan materiaalit

Digiopetusaineisto

Digiopetusaineisto sisältää opettajan oppaan lisämateriaaleineen sekä oppikirjan harjoitusten klikattavat ratkaisut. Digiopetusaineistoon on liitetty myös opiskelijan interaktiivinen digikirja äänitteineen ja videoineen.

Arviointi

Sarjaan kuuluvan kurssikohtaisen arviointimateriaalin voi ostaa joko muokattavassa word-muodossa tai digikokeina. Monipuolisten tehtävien avulla testataan sanastoa, rakenteita, kulttuurintuntemusta, tuottamista, kuullun ja luetun ymmärtämistä sekä suullista kielitaitoa.

Muokattavat word-kokeet sisältävät sekä tekstitiedostot että äänitiedostot (ei videoita eikä videotehtäviä). Opettajalla on oikeus muokata tehtäviä ja siirtää niitä eri alustoille, esim. Abittiin. Digikokeet luovat uuden ulottuvuuden arviointiin ja helpottavat opettajan työtä. Digikokeet harjoituttavat sähköisessä yo-kokeessa tarvittavia taitoja. Digikokeissa on word-kokeissa olevien tehtävien lisäksi myös videoita ja niihin pohjautuvia tehtäviä.

Käyttäjäedut

Oppikirjaan liittyvä äänite on ladattavissa ilmaiseksi Otavan opepalvelusta. Digiopetusaineisto on sarjan käyttöönottovuotena maksuton.

Oppikirjailijat

Hanna Heikkilä

Rakastuin ranskan kieleen omana lukioaikanani. Minusta se oli hyvin loogista ja samalla runollisen kaunista. Työssäni ranskan ja espanjan opettajana espoolaisessa lukiossa toivon saavani opiskelijat vähän ”koukkuun” eli ihastumaan romaanisiin kieliin, avaamaan heille kielen kautta oven erilaisiin kulttuureihin, ja myös tekemään kielitaidon eteen töitä.

Parasta opettajan työssä ovat oppilaat: olen opettanut niin aikuisia, yläkoululaisia kuin lukiolaisiakin, eikä ole olemassa kahta samanlaista oppijaa. Tulin mukaan J’aime 2 -kirjaan konkariopettajana, mutta ihan uutena kirjantekijänä. Haaste on ollut valtava: työ on vaativaa ja erittäin mielenkiintoista, ja se on kuin harrastus – mielessä koko ajan.

Muita harrastuksiani ovat afrotanssi, hyötyliikunta, kaunokirjallisuus, hyvä ruoka ja tietysti matkailu, mieluiten jalkaisin ja reppu selässä Korsikalla, Pyreneillä, Alpeilla.

Nina Kivivirta

Olen opettanut ranskaa pääkaupunkiseudulla monilla forumeilla. Matkallani olen kohdannut monenlaisia oppijoita: kielisuihkulaisia, koululaisia, abiturientteja ja aikuisopiskelijoita. Jokainen heistä on opettanut minulle, miten kieltä opitaan ja miten sitä tulisi opettaa. Olen ottanut kiitollisena onkeeni.

Oppikirjailijaurani alkoi Voilà ! -sarjasta. Sitä seurasivat Abiranska ja J’aime -sarja. Nautin suunnattomasti oppikirjailun luovuudesta ja jatkuvasta itseni haastamisesta: oppijoille on tarjottava uusinta uutta vanhoja viisauksia unohtamatta ja vieläpä mukaansatempaavassa paketissa!

Sydämeni sykkii laulamiselle, ihanalle Ahvenanmaan saaristolle ja kaikelle historialliselle kuten synnyinkaupungilleni Turulle.

Tarja Kuikka

Olen opettanut Helsingissä koko työurani, ja kokemusta on kertynyt ala-asteelta aina aikuislukioon asti, ennen kaikkea kuitenkin lukiosta. Mukaan on mahtunut mm. paljon kansainvälisiä projekteja, vierailukoulutoimintaa, oppikirjatöitä ja viime vuosina enenevässä määrin myös etä- ja verkko-opetusta.

Hienointa opettajan työssä on se, että yhä uudelleen saa ja joutuu kysymään itseltään, miten oppiminen oikein tapahtuu. Lopullista vastausta ei ole, mutta oppikirjatiimissä saan paneutua tähän lempikysymykseeni oikein tosissani.

Vapaa-ajallani harrastan lukemista ja luontoilua, mieluiten mökkimaisemissa Varsinais-Suomessa.

David Mauffret

Je travaille dans l'éducation depuis de nombreuses années. J’ai d’abord été professeur de FLE en Nouvelle-Zélande, en Equateur et en Finlande. Je suis actuellement formateur d'enseignants à Helsinki.

J'ai eu la chance d'avoir pu faire partie de l'équipe qui a conçu la méthode Voilà ! (cours 3–6) et de renouveler l'expérience quelques années plus tard avec J'aime. Cette fois-ci, j'ai pu participer au travail de recherche et aux discussions qu'implique la conception d'une nouvelle méthode. Une expérience pédagogique enrichissante !

Jannika Saramo

Jannika Sarimo

Opetan Turun normaalikoulussa kansallisen ja IB-lukion opiskelijoille ranskaa vieraana kielenä, englantia äidinkielenä sekä business managementiä. Erityisiä mielenkiinnon kohteitani ovat oppimaan oppiminen ja yrittäjyyskasvatus. Painotan opetuksessani sovellettavien taitojen oppimista, ja korostan niiden hyödyllisyyttä niin jatko-opinnoissa kuin työelämässä.

Nautin monipuolisista työtehtävistä erilaisten toimijoiden kanssa. Saan vaikutteita Norssin monikansallisilta lukiolaisilta ja alumneilta, rehtori- ja opettajakollegoilta, didaktikoilta, opetusharjoittelijoilta, yrittäjiltä ja oppikirjatiimiltäni. Opettajakin on elinikäinen oppija.

Rentoudun työstäni perheen parissa ja liikkumalla, erityisesti tanssimalla. Karnevaalisambaa ja tribal-vatsatanssia jo kokeilleena olen viime vuosina omistautunut parisalsalle, reggaetonille ja dancehall reggaelle.

Tarja Virtanen

Tarja Virtanen

Toimin ranskan ja saksan opettajana Iitin lukiossa ja perusasteella. Minulla on kokemusta myös kaupunkikouluista, sillä aikaisemmin opetin ja ohjasin opetusharjoittelijoita Helsingin II Normaalikoulussa.

Koen tärkeäksi edesauttaa nuoria kansainvälistymään ja hakeutumaan monipuolista kielitaitoa vaativiin työtehtäviin. Järjestän koulussamme vuosittain opintomatkoja ulkomaille ja vastavierailuja Suomeen.

Kehitän aktiivisesti tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttöä omissa kieliryhmissäni sekä kierrän kouluttamassa muita opettajia. Viime vuosina olen ollut mukana kehittämässä alakoulujen reaaliaikaista etäopettamista. Olen myös laatinut verkkomateriaaleja (mm. Voilà ! -verkkotehtävät).

Oppikirjatyössä parasta on, kun saa miettiä millainen oppimistilanne on tulevaisuudessa ja vastaako oppikirja tulevaisuuden haasteisiin. Rakkaimmat harrastukseni ovat omassa puutarhassa puuhailu ja jousiammunta.

Erja Schunk

Opetan ranskaa ja espanjaa Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulussa. Toimin myös ohjaavana opettajana aineenopettajaharjoittelijoille sekä koulumme kansainvälisyyskoordinaattorina.

Ihastuin ranskan kieleen 8. luokalla, ja lukion jälkeen jätinkin kotiseutuni Sodankylän taakseni ja suuntasin Ranskaan au pairiksi. Välivuosi venähti kahdeksan vuoden mittaiseksi, jonka aikana ehdin oppia yhtä sun toista ranskalaisesta kulttuurista. Nyt saan hyödyntää oppimaani päivittäin työssäni.

Avioliiton kautta argentiinalainen kulttuuri on tullut lähelle sydäntäni, ja koska kotona puhumme Argentiinan espanjaa, hoituu kielitaidon ylläpitäminen ihan itsestään. Nautin kansainvälisyystoiminnasta ja koen sen erittäin tärkeäksi nyky-yhteiskunnassa. Pyrin korostamaan kielitaidon ja kansainvälisyyden tärkeyttä myös oppilailleni aina kun voin.

Olen laatinut aiemmin digikoetehtäviä Abiranskaan ja nyt J’aime-sarjaan. Opin mielelläni uutta ja otan haasteet vastaan avoimin mielin. Samaa avoimuutta, positiivista asennetta sekä pitkäjänteisyyttä painotan kieltenopiskelussa ja ylipäänsä elämässä.