In English

Seikkailujen lukukirja (OPS 2016)

Annun, Ollin ja Lempin riemukkaat seikkailut jatkuvat lukukirjassa.
Lapset selvittävät arvoituksia uusien ystäviensä kanssa ja ratkovat isojakin asioita. Lukukirjan tarinoiden kautta voidaan käsitellä tunnetaitoja ja ajankohtaisia aiheita: ystävyyttä, erilaisuutta ja toisten kohtaamista. Tarinat on kirjoittanut Finlandia-palkittu Siri Kolu.

Eriyttäminen on otettu Seikkailujen lukukirjassa vahvasti huomioon. Lukemista riittää kaikentasoisille lukijoille, ja tarinoiden lisäksi luetaan tietotekstejä. Mukana on aapisen tapaan vuorovaikutusta ja ilmaisua. Ilmeikkäät hahmot ja rikas kuvitus houkuttelevat lukemaan myös kuvia.

Seikkailujen lukukirja noudattaa uutta opetussuunnitelmaa.
Sarjassa on uudet mallikirjaimet.
Lue uusista mallikirjaimista lisää täältä.

Oppilaan materiaalit

Seikkailujen lukukirja

Seikkailujen lukukirja tarjoaa lukemista erilaisille lukijoille. Eriyttäminen on otettu vahvasti huomioon siten, että kaikille oppilaille riittää omantasoista luettavaa samalla aukeamalla.

Lukukirjan perusaukeama eriyttää neljällä eri tasolla. Uutta on alaspäin eriyttävä virkenauha aukeaman alareunassa. Virkenauhan neljä virkettä on tiivistelmä tarinasta.
Katso näyte perusaukeamasta tästä.

Lukukirjassa tutustutaan eri tekstilajeihin: tietotekstiin, uutiseen, haastatteluun, ohjeeseen, ilmoitukseen ja reseptiin. Opetusteksteissä opettaja Nokan avulla nimetään kielen ilmiöt ja tullaan tietoisiksi siitä, mitä harjoitellaan.
Katso näyteaukeama tästä.

Aapisen tapaan lukukirjassa on toiminta-aukeama: laulun sanat ja toiminnallinen peli. Pelin ohjeet löytyvät opettajan oppaasta.

Katso toiminta-aukeama tästä.

Lukukirjassa seikkailevat aapisesta tutut hahmot, Annu, Olli ja Lempi, jotka saavat myös uusia ystäviä. Tarinoiden avulla voi käsitellä tunnetaitoja, erilaisuuden kohtaamista ja ristiriitojen ratkomista sekä nauttia onnistumisista ja arkipäivän iloisista puuhista.

Seikkailujen tehtäväkirja 2 syksy

Tehtäväkirjat jatkavat aapisen kevään tehtäväkirjasta tuttua rakennetta: tehtäväkirjoissa harjoitellaan kielenhuoltoa, luetun ymmärtämistä ja luovaa kirjoittamista. Tehtäväkirjassa taidot karttuvat.

Lukukirjassa on tarinoiden lisäksi eri tekstilajien tekstejä: uutinen, tietoteksti, ohje, haastattelu, resepti ja mainos. Näistä tekstilajeista on tehtäväkirjassa luetunymmärtämisen tehtäviä.

Seikkailujen tehtäväkirja 2 kevät

Tehtäväkirjojen harjoitusten avulla taidot karttuvat, kun harjoitellaan kielenhuoltoa, luovaa kirjoittamista ja luetunymmärtämistä.

Uutuutena tehtäväkirjoissa on luetunymmärtämisen tehtävät lukukirjan eri tekstilajeista.

Lukupassi

Lukupassi on syksyn tehtäväkirjan mukana tuleva lisämateriaali, jonka toisella puolella on lukupäiväkirja tehtävineen.

Lukuseikkailu

Lukuseikkailu on ylöspäin eriyttävä, luetun ymmärtämisen tehtäväkirja, jossa on mukana myös tietotekstejä ja kertomuksia.

Opettajan materiaalit

Opettajan opas syksy

Opettajan oppaissa on lukukirjan jaksoihin liittyvät tarinat, lukukirjan aukeamat pienoiskoossa, ehdotuksia lukukirjan tekstien käsittelyyn sekä toiminnallisiin työtapoihin ja vuorovaikutusharjoituksia. Oppaisiin sisältyy myös arviointimateriaali.

Opettajan opas kevät

Opettajan oppaissa on lukukirjan jaksoihin liittyvät tarinat, lukukirjan aukeamat pienoiskoossa, ehdotuksia lukukirjan tekstien käsittelyyn sekä toiminnallisiin työtapoihin ja vuorovaikutusharjoituksia. Oppaisiin sisältyy myös arviointimateriaali.

Eriyttäminen ja tukiopetus

Eriyttäminen ja tukiopetus

Eriyttäminen ja tukiopetus on runsas liitepaketti, joka pitää sisällään ylös- ja alaspäin eriyttävät liitteet.

Opettajan opas Suomi toisena kielenä

Opettajan opas Suomi toisena kielenä

Seikkailujen lukukirjan S2-materiaali on tarkoitettu käytettäväksi suomi toisena kielenä -tunneilla. Opettajan opas pitää sisällään sekä lukukirjan että S2- oppilaan kirjan käsittelyvinkit, sanastokuvakortit ja lukukirjan kappaleitten helpotetut tekstit ja niihin liittyvät tehtävät

Käden taidot

Käden taidot

Käden taidot -kirjassa annetaan ohjeita ja vinkkejä. Kirja pitää sisällään myös valokuvat esimerkkitöistä.

Musiikkiopas (sisältää laulut-cd:n)

Musiikkiopas (sisältää laulut-cd:n)

Musiikkioppaassa on lukukirjaan liittyvien laulujen nuotit sekä lauluihin liittyvät ohjeet. Kirjan takakannessa on mukana cd, jossa on lukukirjaan kuuluvat 13 laulua.

Laulujen sävellys ja sanoitus: Tuomo Rannankari ja Maria Portaankorva sekä Siri Kolu.

Sähköinen materiaali

Digiopetusaineistossa on samat havainnollistamismahdollisuudet kuin 1. luokalla: lukukirjan aukeamia voidaan suurentaa, tarinoita ja tekstejä kuunnella ja tehtäväkirjojen vastauksia tarkastella yhdessä.

Kaikki kirjan laulut ovat kuunneltavissa ja laulettavissa karaokeversioina.

Opetusaineistosta löytyy myös opettajan oppaan kokeet sekä koetyökalu

Innostavat pelit ja tehtävät piristävät oppituntia.

Aineisto toimii tietokoneella, tabletilla, datatykillä ja älytaululla.

Oppilaan digilisätehtävät tarjoavat tehtäviä joka kappaleeseen. Tehtävät harjoittavat niin kielentuntemusta ja oikeinkirjoitusta kuin luovaa kirjoittamistakin.

Tehtävissä on ylös- ja alaspäin eriyttäviä tasoja.

Oppilaan suoritukset tallentuvat ja oppilas voi seurata omaa etenemistään.

Erityismateriaalit

E-tehtäväkirja 2 syksy

E-tehtäväkirja 2 syksy

E-tehtäväkirjassa tehtävien määrä ei vähene, vaan tehtäviä on mukautettu, lyhennetty tai helpotettu. Kirjan aukeamarakenne ja sivunumerointi ovat samat kuin perustehtäväkirjassa, eli E-kirja sopii hyvin käytettäväksi rinnakkain perustehtäväkirjan kanssa.

E-tehtäväkirja 2 kevät

E-tehtäväkirjoja voi käyttää rinnakkain perustehtäväkirjojen kanssa.

Suomi toisena kielenä

Suomi toisena kielenä

Suomi toisena kielenä -kirja on lisämateriaali oppilaalle, jolle suomi ei ole äidinkieli. S2- oppilaan kirja tukee arjen kielenkäyttötilanteiden hallintaa kasvattamalla oppilaan sanavarastoa ja antamalla käsitteitä tavallisiin kielenkäyttötilanteisiin. Kieltä oppii puhumalla ja kuuntelemalla, vuorovaikutuksessa muiden kanssa. S2-materiaali tukee vuorovaikutuksellista oppimista.

Ensimmäisen luokan kirjassa harjoiteltiin asioita suullisesti, ja toisella luokalla niitä harjoitellaan kirjoittaen. Aukemaan sisältyy osiot sanastosta, oikeinkirjoituksesta, kielenhuollosta, kuuntelusta, luetunymmärtämisestä ja keskustelusta. Jaksojen välissä aukeama, jossa verbiharjoitusta verbiluokittain, sekä joku yhteistoiminnallinen peli.

Lisämateriaalit

Tunnetaitojen ja luovan kirjoittamisen korttisarja

Kuvitetut kortit tukevat tunnetaitojen harjoittelua sekä auttavat luovan kirjoittamisen kehittymisessä ensin yhteisen kertomisen tasolla ja myöhemmin kirjoittamisen tukena.

Oppikirjailijat

Mari Backman

Olen musiikkiin erikoistunut luokanopettaja Espoosta. Alkuopetuskokemusta minulla on lähes 15 vuoden ajalta Keski-Suomesta ja Espoosta. Oppikirjailijan työ on tuttua jo useista Otavan projekteista, joihin olen käsikirjoittanut niin painettua kuin sähköistä oppimateriaalia.

Sähköisen oppimateriaalin käyttäminen on minulle tärkeää opetuksessa.
Seikkailujen aapisen ja lukukirjan sähköinen materiaali tarjoaa motivoivien pelien ja harjoitusten lisäksi myös käytännön työkaluja opetustilanteisiin. Lisäksi lukukirjasta löytyvät toimintasivut ohjaavat yhteistoiminnalliseen oppimiseen.

Siri Kolu

Olen kirjoittanut Rosvola-seikkailuita lapsille, mutta tuotannossani on myös nuorten ja aikuisten kirjoja sekä näytelmiä ja laulutekstejä. Opetan lukuinnostamisen menetelmiä, luovaa kirjoittamista ja draaman menetelmiä. Olen kahden luovan ja villin lapsen äiti.

Koen aapisen kirjailijana olemisen hienoimpana työtehtävänäni ehkä koskaan. Uskon, että lukutaito on myös identiteettitaito: se opettaa meille sitä, keitä me itse olemme. Siksi mikään ei ole hienompi seikkailu kuin matka lukutaitoa kohti.

Lapsi lukee ja leikkii mukaansa imevää tarinaa – hyvät tekstit opettavat maailmassa olemisen taitoja. Minulle on tärkeää, että tarinassani rohkeiden seikkailijoiden sisällä on tunnetaitoja oppiva lapsi: on sallittua kokeilla, erehtyä ja oppia. Seikkailujen aapisen ja lukukirjan tarinan ytimessä on rohkeus uskaltaa kohdata niitäkin, joiden tapa elää on itselle vieras.

Kati Lassila

Olen erityisluokanopettaja Espoosta. Ennen siirtymistä erityisluokanopettajaksi kokemusta luokanopettajana ehti kertyä toistakymmentä vuotta. Suurimman osan työurastani olen työskennellyt alkuopetuksessa. Oppikirjailijana hyödynnän erityisopettajan koulutuksen lisäksi arkikokemuksia erityisluokassa ja S2-opettajana.

Seikkailujen lukukirjassa eriyttäminen on opettajalle helppoa. Jokainen aukeama tarjoaa monentasoista tekemistä, jolloin kaikki oppilaat touhuavat samalla sivulla motivoituen oikeantasoisista tehtävistä ja iloiten oppimisesta. Uudenlainen S2-materiaali tarjoaa eriyttävää materiaalia myös suomi toisena kielenä -tunneille.

Kati Solastie

Olen luokanopettaja Helsingistä. Työuraa opettajana on takana neljännesvuosisata, siitä suurin osa alkuopetuksessa. Minulla on pitkä kokemus oppimateriaalin tekijänä sekä Alkuopettajain liiton kurssien ja Luku-Suomi-hankkeen kouluttajana. Uuden opetussuunnitelman hiominen äidinkielen ja kirjallisuuden OPS-työryhmässä on ollut antoisa kokemus.

Monilukutaito on minulle tärkeää. Seikkailujen aapisessa ja lukukirjassa lukutaidon osa-alueet ovat monipuolisesti käytössä – etunenässä tietysti peruslukutaito sekä kirjoitus- ja kuvanlukutaito. Uuden OPS:n hengessä mukana on toki myös media- ja digilukutaito sähköisissä materiaaleissa.

Johanna Lumme

Seikkailujen lukukirjan on kuvittanut helsinkiläinen Johanna Lumme, joka voitti Otavan oppikirjojen kuvituskilpailun vuonna 2012. Johanna on 26-vuotias graafisen suunnittelun opiskelija Metropolian ammattikorkeakoulussa.
Hän opiskelee myös maantiedettä Helsingin yliopistossa.

"Johanna Lumpeen kuvituksissa viehätti lämmin huumori. Kuvittaja on huomioinut kuvien kohdeyleisön eli 6–7-vuotiaat lapset erinomaisella tavalla. Kuvissa on hyvä tilantaju sekä herkkyyttä ja oivaltavuutta.”
– Palkintolautakunnan perusteluista

Muut sarjan materiaalit on kuvittanut
Heli Pukki.

Musiikki

Lukukirjan laulut ovat säveltäneet ja sanoittaneet Tuomo Rannankari ja Maria Portaankorva.

Tuomo Rannankari on jyväskyläläinen luokanopettaja, laulaja-lauluntekijä ja Seminaarinmäen mieslaulajien perustajajäsen. Hänet voi nähdä tv:ssä Pikkukakkosen juontajana.

Maria Portaankorva on musiikkiluokanopettaja, lastenmusiikin kouluttaja, lauluntekijä ja musiikin aineenopettaja.

Anni Helotie

Olen helsinkiläinen erityisluokanopettaja. Olen juuri valmistunut erityisopettajaksi työskenneltyäni kymmenen vuotta luokanopettajana espoolaisissa kouluissa.

Viime vuodet olen ollut opettajana inklusiivisissa maahanmuuttajaluokissa. Näinä vuosina olen huomannut, kuinka alkuopetuksen vankka suomen kielen pohja auttaa maahanmuuttajataustaisten lasten koulutietä pitemmällekin.

Seikkailujen lukukirjan S2-materiaalissa harjoitellaankin suomen kieltä monipuolisesti keskittyen erikseen sanaston kartuttamiseen, omaan tuottamiseen, kuullun ja luetun ymmärtämiseen sekä kielen rakenteisiin tutustumiseen. Pidän myös tärkeänä sitä, että S2-oppimateriaali tarjoaa mahdollisuuden yhdessä tekemiseen ja oppimisen iloon.

Tehtäväpaketti

Luetun ymmärtäminen, tietotekstit

Luetun ymmärtäminen, tietotekstit

13.9.2016 tulee kuluneeksi 100 vuotta kirjailija Roald Dahlin syntymästä. Seikkailujen lukukirja Eriyttäminen ja tukiopetus -kirjasta löytyy Sulo ja suklaatehdas -tietoteksti. Tulosta tästä tunnille mukaan teksti ja tehtävä:

Sulo ja suklaatehdas (pdf) >