In English

High five! (OPS 2016)

Uusi alakoulun englannin sarja luokille 3-6

Avaa lontoolaisen kirjakaupan ovi ja lähde mukaan seikkailuun!

High five! tuo toimintaa oppimiseen ja auttaa jokaista lasta ilmaisemaan itseään. Jännittävä tarina salaperäisestä kirjasta, herkullinen kuvitus ja luonteikkaat hahmot saavat oppimaan englantia kuin huomaamatta.

High five! sopii erilaisiin viikkotuntimääriin ja eritasoisille oppijoille. Uudenlainen digiaineisto auttaa elävöittämään ja eriyttämään opetusta.

High five! noudattaa uutta opetussuunnitelmaa.
Tutustu High five! ja OPS 2016 -esitteeseen >

Oppilaan materiaalit

Mukaansatempaava tarina ja omakohtaistavat tehtävät innostavat oppimaan englantia.

Texts

Tekstikirjan rikas kuvitus ja monipuoliset tekstit harjoittavat monilukutaitoa. Kunkin peruskappaleen kuvasanasto ja keskeiset fraasit ovat omalla aukeamallaan, jota voi käyttää myös alaspäin eriyttämiseen. Tarttuvat chantit tutustuttavat rakenneasioihin, ja ääntämistä opitaan elämyksellisten toimintatarinoiden avulla. Kaikkiin peruskappaleisiin kuuluu laulu ja peli. Nopeammille oppilaille on lisäsanastoa ja lisätekstejä.

Katso näytesivut ja tutustu kirjan rakenteeseen >

High Five! 3 Oppilaan äänite, mp3

Activities

Selkeän tehtäväkirjan avulla tunti sujuu joustavasti. Ensin harjoitellaan kappaleen ydinasioita, ja sitten sukelletaan kuvaan, tarinaan ja rakenneasiaan monipuolisten tehtävien avulla. Opittuja asioita kootaan ja syvennetään salkkutehtävässä, jonka voi toteuttaa erilaisin välinein. Tehtävät päättyvät itsearviointisivuun ja lisätehtäviin. Jokaisessa jaksossa on kertaustehtäviä, ja toukokuuta varten on oma, toiminnallinen osio.

Katso näytesivut ja tutustu kirjan rakenteeseen >

My activities

Koko sarja eriyttää ylös- ja alaspäin. Sarjaan kuuluu myös erillinen alaspäin eriyttävä tehtäväkirja, joka noudattaa perustehtäväkirjan rakennetta. Sen on muokannut erityisopettaja Pirjetta Luoma.

Löydät lisää tietoa My activities -tehtäväkirjasta alempaa kohdassa Erityismateriaalit. Samassa kohdassa voit tutustua myös kirjan näytesivuihin.

Otavan sanastot

Otavan sanastot -sovellus on ladattavissa veloituksetta sovelluskaupoista
(Apple ja Android ilmestyneet, Windows 08/2016)

Opettajan materiaalit

Opettajan opas

Opettajan opas tarjoaa mm. lisätehtäviä ja pelejä sekä tuntisuunnitelmaehdotukset kahdelle ja kolmelle vuosiviikkotunnille.

Katso oppaan näytesivut

Arviointimateriaali

Monipuolinen arviointimateriaali on saatavana pdf-muodossa sekä muokattavina tiedostoina.

Sähköinen materiaali

Oppilaalle

High five! 3 -digikirja tarjoaa teksti- ja harjoituskirjan sisällön (tekstit, kuvat, tehtävät) digitaalisessa muodossa. Oppilas voi itse kuunnella tekstit ja kuuntelutehtävät sekä äänittää omaa puhettaan. Tehtäviin voi vastata mm. kirjoittamalla, ja oppilas saa heti palautteen vastauksestaan. Digikirja on päätelaiteriippumaton.

Tutustu Digikirjan demoon tästä (sisältöä kappaleessa 3)

Pikaopas High five! 3 -digikirjan käyttöön (pdf)

Miltä digikirjan demo vaikutti? Anna palautetta klikkaamalla digikirjan demossa olevaa salkkulogoa tai vastaa alla olevan lomakkeen kysymyksiin.
Kyselylomake

Digilisätehtävät
Painettujen kirjojen käyttäjät voivat ottaa käyttöönsä digilisätehtävät, jotka sisältävät interaktiivisia tehtäviä ja pelejä.

Pikaopas High five! 3 -digilisätehtävien käyttöön (pdf)

Opettajalle

Uudenlainen digiopetusaineisto auttaa opettajaa syventämään ja elävöittämään opetusta.

Digiopetusaineistossa mm:

• Tekstikirjan sisältö interaktiivisena
(sisältää äänet ja karaoketoiminnon)
• Työkirjassa klikattavat ratkaisut ja äänet
• Luokassa yhdessä pelattavia pelejä
• Lisämateriaalia sanaston harjoitteluun
• Opettajan opas (pdf)
• Arviointimateriaali (pdf, rtf)

Tutustu Digiopetusaineiston demoon tästä (sisältöä kappaleessa 3)

Pikaopas digiopetusaineiston käyttöön (pdf)

Erityismateriaalit

My activities − alaspäin eriyttävä harjoituskirja

Erityisopettajan muokkaaman My activities -tehtäväkirjan tehtävänumerointi ja tehtävien sisältö ovat samat kuin Activities -tehtäväkirjassa. Ratkaisevana erona ovat oppilaan työskentelyä tukevat ja helpottavat ominaisuudet.

Tekstin kirjasinkoko on suurempi ja tehtävät ladottu harvempaan. Jokaista tehtävää ympäröi kehys, joka auttaa hahmottamaan, mitä kaikkea tehtävään kuuluu ja mitä on tarkoitus tehdä. Tehtäviin on annettu monimuotoista lisäapua, kuten kuvavihjeitä, tukisanoja sekä erilaisia muistisääntöjä. Lisäksi tehtäviä on paikoin kevennetty ja ne edellyttävät useammin tunnistamista ja yhdistämistä kuin kirjoittamista. Ylöspäin eriyttävät tehtävät on karsittu pois, mutta kertaustehtävät ovat kokeeseen kertausta varten samanlaiset kuin Activities -tehtäväkirjassa.

Katso näytesivut

Äänitteet

Oppilaan äänite

Oppilaan äänitteen voi ladata mp3-muodossa tästä:

High five! 3 Oppilaan äänite, mp3

Luokkaäänite

CD sisältää kirjan kuvasanastot, minidialogit, tekstit ja niiden sanastot, laulut, chantit ja lorut, ääntämisen harjoittelun sekä kuullunymmärtämistehtävät.

Oppikirjailijat

Jamie Mäkinen

Since moving to Finland almost thirty years ago I have been involved, for the most part, in children’s culture. I am a theatre director and playwright and have directed children’s theatre in the U.S. and Finland. I have organized drama clubs for children in both Finnish and English. At Christmas time for the past four years I have produced a traditional English Panto in cooperation with the Tampere Finn-Brits.
For fourteen years I was the Kindergarten and then Preschool teacher for the The English School of Tampere. During that time I continued working on theatrical projects including ”Herra Heinämäki ja avaruusborkkana” for AHAA Teatteri and ”Ämpäri Lumikki” with the Tampereen Philharmonic.
Working on High five! has been very rewarding and fun, and I have been profoundly fortunate to be working with a group of such creative, knowledgeable, and experienced teachers.

Raija Kuja-Kyyny-Pajula

Olen opettanut 30 vuotta eri-ikäisiä oppilaita nelivuotiaista kielikerholaisista abiturientteihin ja yritysjohtajiin, viimeiset kaksi vuosikymmentä helsinkiläisiä lapsia. Opetustyöni ohessa olen ollut mukana tekemässä alakoulun englannin oppikirjasarjoja Yes!, Wow! ja Yippee!
Rakastan työtäni sekä opettajana että oppikirjailijana. Niin arjen opetuksessani kuin luodessani oppimateriaaleja pyrin niihin asioihin, joita pidän ensiarvoisen tärkeinä: innostus, ilo, monipuolisuus, vaihtelevuus, selkeys, nykyaikaisuus, suunnitelmallisuus. Vuosikymmenten kokemus, äitiys ja intohimo matkailuun ja lukemiseen edesauttavat ja antavat intoa ja ymmärrystä.
High five! -sarjan tekeminen on minulle mielenkiintoinen matka uusiin maailmoihin hyvän kompassin kanssa.

Päivi Pelli-Kouvo

Pitkä kokemukseni luokanopettajana ja englannin opettajana sekä tutkijana yhdistyvät oppikirjatyössä oivallisella tavalla. Lähestyn oppimista kokonaisvaltaisesti, oppilaan kokemusmaailmasta käsin. Oppiaineiden luonteva integrointi suuremmiksi kokonaisuuksiksi luovuuden ja leikillisyyden kautta on lähestymistapani kaikkeen oppimiseen.
Yhdessä tekeminen ja kaikkien ryhmän jäsenten vahvuuksien yhdistäminen on ollut riemuisaa High five! –sarjan luomisessa. Tuttujen asioiden näkeminen uudesta vinkkelistä yhdistettynä kulttuuriin ovat ohjanneet minua kehittäessäni uudenlaista, toiminnallista englannin oppimateriaalia.

Niina Korpela

Olen espoolainen englannin opettaja ja luokanopettaja. High five! -sarjan tekeminen on ollut minulle innostava ja mieluisa kokemus. Olen opetustyöni ohessa päässyt luomaan uutta jännittävää oppikirjasarjaa, jossa yhdistyvät monet opettajan työssäni minulle tärkeät arvot: kokonaisvaltainen oppiminen, oppimisen omakohtaisuus sekä luovuuden ja mielikuvituksen käyttö. Oppikirjailijana haluan innostaa ja kannustaa sekä oppilaita että opettajia kokeilemaan monipuolisia työskentelytapoja ja löytämään englannin opiskelusta elämyksellisiä, kivoja uusia näkökulmia. Toivon kaikille High five! -sarjan ystäville mukavaa kieli- ja kulttuurimatkaa ympäri maailmaa!

Mari Kalaja

Olen englannin ja ranskan ohjaava opettaja Jyväskylän normaalikoulusta. Oppikirjailijakokemusta olen saanut aikaisemmin Surprise- ja Tous Ensemble-sarjoista. Johtotähtiäni niin opetus- ohjaus- kuin oppikirjatyössäkin ovat oppimisen ja opettamisen ilo, erilaisten oppijoiden kohtaaminen, aktiivinen, innostava ja toiminnallinen kielenopiskelu - kulttuuritaitoja unohtamatta. En pelkää tarttua uuteen teknologiaan ja kokeilen ja kehitän kielenopetusta jo työnikin puolesta. Kouluttaessa toisia oppii myös itse.
Rakastan matkustamista, kokkaamista, luonnossa liikkumista, lukemista, yllätyksiä ja hyvää seuraa. Kaikista näistä olen omalta osaltani ammentanut aineksia High five!-keitokseen. Siinä onkin soppa, jossa kaikki maut ovat kohdallaan!

Tehtäväpaketti

Toiminnallisten vinkkien avulla voit muodostaa pareja ja ryhmiä ryhmätyöskentelyä varten.

Party time!

Pidä juhlava pelihetki luokassa. Tulosta tästä High five! 3 -kirjan peliohje ja pelipohja hauskaa pelihetkeä varten.

Party time! -pelipohja >

Party time! -peliohje >

Are you my friend? -parinetsintäleikki sydämillä

Oppilaille jaetaan puoliksi leikatut sydämet. Jokainen sydän on leikattu eri tavalla. Taustalla soi musiikki. Kun musiikki taukoaa, kysytään lähimmältä: ”Are you my friend?” -kysymys ja verrataan sydämiä toisiinsa. Jos pari löytyy, jatketaan liikkumista yhdessä parin kanssa, kunnes kaikki ovat löytäneet parin.

Find your friend -parinetsintäleikki

Luokka kerää yhdessä taululle positiivisia adjektiiveja. Ne kirjoitetaan lapuille niin, että jokainen adjektiivi on kahdella lapulla. Laput sekoitetaan ja jaetaan. Opettajan merkistä oppilaat lähtevät kiertelemään luokassa ja kehuvat toisiaan: You are nice! You are beautiful! jne. Kun löytyy henkilö, jolla on sama adjektiivi, pari on löytynyt.

Lokakuinen Hot pumpkin -leikki

Oppilaat seisovat ringissä. Opettaja valitsee selkään koskettamalla, kuka heistä on Jack o’lantern. Sitten aletaan heitellä ”kuumaa kurpitsaa” sanoen englanniksi sanoja valitusta aihepiiristä. Kun Jack saa kurpitsan, hän istuutuu nopeasti, ei kuitenkaan lähimmälle tuolille. Muut yrittävät myös saada paikan. Viimeinen istuja saa valita seuraavan aihepiirin ja Jack o’lanternin. Vaihtoehtoisesti voidaan myös poistaa aina yksi tuoli ja katsoa, kuka on viimeinen Jack.

Snakes and ladders

Pelaa parisi kanssa tai ryhmässä.
• Heitä noppaa ja etene silmäluvun mukaan.
• Sano ruudun väri, numero tai tavara englanniksi.
• Jos vastaat oikein, saat siirtyä yhden ruudun eteenpäin.
• Jos ruudusta lähtevät tikkaat, kiipeä niitä pitkin ylös.
• Jos ruudussa on käärmeen pää, palaa käärmettä pitkin alas.

Tulosta pelipohja tästä >

Esittelyvideo