Oivallus on psykologian sarja lukioon.
Sarjan kurssikirjat ilmestyvät sekä painettuina että digitaalisina. Digikirjat sisältävät kirjan tekstien ja kuvien lisäksi kirjan tehtävät vuorovaikutteisina sekä kiinnostavia linkkejä ja videoita.
Oivalluksen voi valita käyttöönsä painettuna tai sähköisenä. Digikirja toimii tietokoneella, tabletilla ja myös mobiililaitteella.
Digikirja sisältää printtioppikirjan opetustekstit, kuvat ja tehtävät. Digikirjan tehtävät ovat interaktiivisia ja tallentuvia. Lisäksi digikirjassa on videoita, linkkejä ja havainnollistuksia. Myös oppikirjatekstit voi kuunnella.
Kurssikohtaiset digiopetusaineistot
Oivalluksen digiopetusaineistossa kaikki opettajan materiaalit on koottu kätevästi yhteen. Pedagogiset ideat, havainnollistavat materiaalit ja tehtävien ratkaisut on järjestetty helposti navigoitavaksi kokonaisuudeksi. Opetusaineistoon on liitetty myös digikirja, jossa ovat mukana kirjaan liittyvät rikasteet ja interaktiiviset digitehtävät.
Digikokeet
Kurssikohtaiset digikokeet tuovat uuden ulottuvuuden arviointiin ja helpottavat opettajan työtä. Niiden avulla opiskelijat tutustuvat uuden yo-kokeen tehtävätyyppeihin.
Oivallus-sarjan oppikirjailija Tiina-Maria Päivänsalo kertoo sarjan periaatteista.
Olen Vihdin lukion psykologian opettaja, jolla on psykologin ja filosofin koulutus. Innostun kekseliäistä tutkimuksista ja silmiä avaavista teorioista. Hahmottelen mielelläni suuria kokonaisuuksia ja tavoittelen selkeitä lauseita. Opettajana olen pohtinut paljon sitä, miten opiskelijan kyky ajatella psykologisia ilmiöitä kehittyy ja miten sitä voi tukea. Oppikirjailijana olen kunnianhimoinen ja haluan löytää aina parempia tapoja siivittää opiskelijoiden oppimista. Psykologian opetuksen kehittämiseen olen osallistunut mm. Psykologianopettajat ry:n hallituksen jäsenenä. Ohjaan opiskelijoita ja pohdin opettamista myös Oppimisen taidot -blogissa.
Olen laillistettu psykologi ja yliopistopedagogiikan professori Helsingin yliopistossa. Johdan yliopistopedagogiikan tutkimus- ja kehittämisyksikköä. Tutkimukseni kohdistuu tällä hetkellä opiskelijan hyvinvointiin ja tunteisiin, prokrastinaatioon ja oppimisen laatuun vaikuttaviin tekijöihin, kuten pystyvyysuskomuksiin, opiskelumotivaatioon ja itsesäätelyyn. Olen toiminut aktiivisesti erilaisissa kansainvälisissä tutkimusverkostoissa. Parasta professorin työssäni on nuorten tutkijoiden ohjaaminen. Tutkimuksen teon lisäksi olen intohimoinen opetuksen kehittäjä, ja minut on palkittu erinomaisista opetusansioista Helsingin yliopiston Eino Kaila -palkinnolla vuonna 2004. Olen kirjoittanut runsaasti oppikirjoja sekä yliopistoon että lukioon. Koen tärkeäksi edistää tutkimuspohjaisen psykologian osuutta lukio-opiskelussa.
Olen lehtori Kastellin lukiossa Oulussa ja opetan psykologiaa sekä jonkin verran myös filosofiaa. Lisäksi olen urheilun psyykkisen valmennuksen asiantuntija (sert.). Opettaminen tuntuu vuosi vuodelta innostavammalta, mitä jotkut tuttavani kovasti ihmettelevät.
Väittelin filosofian tohtoriksi vuonna 2006 ikäihmisten arkielämään liittyvästä aiheesta. Tutkijatohtorina kohderyhmänä olivat kutsuntaikäiset nuoret miehet. Psykologian oppikirjoja ja opetuksen materiaaleja olen tehnyt ryhmässä aiemminkin. Digitaalinen ympäristö tarjoaa loputtomasti mahdollisuuksia. Paras palkinto tulee siitä, kun opiskelija yllättää itsensä ja minut oivalluksella, joka meistä kummankaan mieleen ei ole aiemmin tullut. Hyvä oppikirja voi toimia sytykkeenä tähän.
Opetan psykologiaa Helsingin kuvataidelukiossa, jossa olen ollut pitkään myös opinto-ohjaajana. Tällä hetkellä opetan psykologiaa myös Helsingin aikuislukiossa ja Vuosaaren lukiossa, jälkimmäisessä myös filosofiaa ja katsomusaineita. Olen osallistunut innokkaasti moniin pedagogisiin uudistuksiin Helsingin kaupungin lukioissa. Sain Vuoden psykologianopettaja -palkinnon vuonna 2014. Oppijoiden eroista riippumatta luotan tiedon merkitykseen sisäisen motivaation rakentajana. Luotan myös opiskelijoiden haluun ymmärtää itse monitahoisia ilmiöitä, joista ei ole yhtä pysyvää totuutta.
Tuon Oivallukseen sosiaalipsykologian näkökulman eli ymmärrystä siitä, kuinka tilanne ja ympäristö vaikuttavat ihmisen toimintaan. Olen väitellyt sosiaalipsykologian alalta ja keskittynyt tutkijana ihmissuhteisiin sosiaalisessa mediassa sekä digitaalisten välineiden käyttöön osana arjen vuorovaikutusta. Olen kiinnostunut siitä, kuinka psykologia elää ja yhdistyy muihin tieteisiin. Sen avulla voi ymmärtää esimerkiksi, miten erilaiset teknologiset ratkaisut vaikuttavat käyttäytymiseemme ja näkyvät jokapäiväisessä vuorovaikutuksessa. Innostukseni psykologisen tutkimustiedon jakamiseen on saanut aikaan halu ymmärtää ihmisten joskus oudoltakin tuntuvaa käyttäytymistä. Parasta on, kun psykologian avulla voi tarjota avaimia ymmärtää itseään ja muita.
Olen kotoisin Tampereelta, jossa opiskelin pääaineena teoreettista filosofiaa. Filosofiassa kiinnostuin psykologian filosofiasta ja opiskelin myös psykologiaa ja sosiaalipsykologiaa. Vuonna 2010 valmistuin opettajaksi Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitokselta.
Minua on aina kiinnostanut pohdiskella, tutkia ja ottaa selvää asioista, ja siksi oppikirjan tekeminen on ollut valtavan antoisa prosessi. Työn aikana olen oppinut paljon sekä kokeneemmilta pedagogeilta että psykologiasta. Oppikirjan kirjoittajan haaste on osata asettua lukiolaisen asemaan, kirjoittaa kiinnostava tarina ja tiivistää sanottava olennaiseen. Otin innolla haasteen vastaan. Toivon, että olemme yhdessä onnistuneet luomaan hyvän tarinan ja välittämään intohimomme psykologiaan.