In English

¡Dime!

Uusi elämäniloinen espanjan alkeiskurssi

Miten hauskaa espanjan opiskelu voikaan olla! Suomalaisen Arton, hänen tyttöystävänsä Carmenin ja tämän vauhdikkaan perheen seurassa oppii puhumaan espanjaa eikä takuulla tylsisty. ¡Dime! on lukion B3-espanjan opetussuunnitelman mukainen, ja suosittelemme sitä lämpimästi myös aikuisopetukseen.

Sarja on nyt uudistettu entistä toimivammaksi. Uudistetut oppikirjat ¡Dime! 1 ja ¡Dime! 2 ovat ilmestyneet opettajan materiaaleineen.

Huom. Kirjojen vanhat ja uudistetut versiot eivät sovellu käytettäväksi rinnakkain.

¡Dime!

ISBN-numero: 9789511275961

Tekijät: Javier González García, Mervi Hakoniemi, Kirsi-Marja Kokkonen-Lozano, Vaula Kyyhkynen, Pekka Posio, María Savilaakso, Tuija Turkki

Osta kirja »»

Opiskelijan materiaalit

Espanjalaisen kulttuurin sosiaalisuus ja viestinnällisyys korostuu, sillä ¡Dime! sisältää runsaasti puhe- ja kuuntelutehtäviä. Keskeinen kommunikatiivinen aines ja opittava sanasto on selvästi merkitty. Käyttökelpoinen peruskielitaito karttuu kuin huomaamatta.

Harjoitukset liittyvät kiinteästi tekstin kontekstiin ja tilanteisiin, edistyneille on lisätekstejä ja -tehtäviä. Mukana on runsaasti tehtäviä, joissa voi soveltaa opittua omaan elämään.

Sarjan tarina on hauska ja mielenkiintoinen, sopivasti saippuaoopperamainen, ja samaistumiskohteita on kaikille. Kulttuuritietoutta on mukavasti tarjolla.

Uudistuksessa Episodio-tekstejä ja kuuntelutehtäviä on helpotettu. Kappalesanastoja on täydennetty. Tehtävien ja kielioppiosioiden toimivuus on tarkistettu, ja lisätty perustehtäviä sanastosta ja rakenteista. Kurssien viimeisistä kappaleista on tehty kertaavia ja vapaavalintaisia.

Kirjoihin liittyvät opiskelijan äänitteet ovat ladattavissa mp3-tiedostoina, ks. alla.

¡Dime! Opiskelijan sähköiset tehtävät ovat saatavilla hyvin varustetuista verkkokirjakaupoista, esim. suomalainen.com.

Uudistettu ¡Dime! 1

Oppikirjan aihepiirit ovat tervehdykset ja tutustuminen, perhe ja alkuperä, kotona syöminen ja ystävien tapaaminen ulkona, tilaaminen ja maksaminen, ammatit, perhejuhlat, vuodenajat ja kalenteri, arkirutiinit, ostoksilla käynti, hotelliin majoittuminen ja tien kysyminen.

Uudistettu ¡Dime! 2

Aiheina vapaa-ajan harrastukset, esimerkiksi urheilu ja pelit, musiikki ja elokuvat, shoppailu, vuodenajat ja sää, matkailu ja lomanvietto, lääkärillä käynti, Espanjan ja Etelä-Amerikan maiden, mm. Argentiinan ja Kolumbian ihmiset, luonto, historia ja maantiede.

¡Dime! 3

Aiheina ovat terveys, hyvinvointi ja elämäntavat, ihmisten ja tapahtumien kuvailu, menneisyydestä kertominen, Espanjan lähihistoria, espanjan kielen leviäminen maailmankieleksi, Etelä-Amerikan intiaanikulttuurit, opiskelu, työnhaku ja espanjalainen työkulttuuri.

¡Dime! 4

Aiheena on Espanjan ja Etelä-Amerikan taide ja kulttuuri: elokuvat, kirjallisuus, teatteri, kuvataide, arkkitehtuuri, tanssi ja musiikki. Asia- ja mediatekstit käsittelevät yhteiskunnallisia aiheita, mm. kansainvälistymistä, maahanmuuttoa ja työllisyyttä sekä ilmastonmuutosta ja luonnonsuojelua.

¡Dime! Tehtävien ratkaisut

Oppikirjan tehtävien ratkaisut kätevänä pikku vihkona itseopiskelijalle.

¡Dime! Opiskelijan äänite (CD)

Opiskelijan äänite sisältää kirjan tekstit ja osan kuullunymmärtämistehtävistä.

Opettajan materiaalit

¡Dime! Opettajan opas

Opettajan oppaan monipuolinen lisämateriaali on sekä paperiversiona että sähköisenä pdf-muodossa, joten voit valita mieleisesi. Uudistetut opettajan oppaat ¡Dime! 1 ja 2 ovat saatavilla vain sähköisessä muodossa.

Oppaan käsittelyvinkkien ja lisämateriaalin avulla voit kätevästi suunnitella opetuksen lukion kursseihin sopivaksi tai aikuisopetuksen mukaiseksi.

¡Dime! Luokkaäänite (2 CD)

Äänite sisältää kirjan tekstit, laulut ja kuullunymmärtämistehtävät.

¡Dime! Tehtävien ratkaisut

Oppikirjan tehtävien ratkaisut sähköisenä pdf-muodossa.

¡Dime! Arviointimateriaali

Arviointimateriaali sisältää kattavan koepaketin muokattavina tekstitiedostoina sekä kuuntelukokeiden äänitteet.

Oppikirjailijat

Javier González García

Soy un hombre español, nacido en 1979 en León, “pacido” en Badajoz y formado posteriormente entre Madrid y Helsinki. Soy licenciado en Traducción e Interpretación por la Universidad Europea de Madrid y Máster de Filología Hispánica por la Universidad de Helsinki, donde también cursé la capacitación pedagógica para la enseñanza secundaria.

Desde que por amor llegué a Finlandia en 2001, he enseñado español en escuelas, empresas y universidades, al tiempo que he ejercido como traductor e intérprete, he participado en la corrección y grabación de audio de libros de ELE y he dado charlas relacionadas con lengua, cultura y pedagogía. Actualmente soy profesor de español en Helsingin suomalainen yhteiskoulu.

En 2007 me apunté al proyecto de ¡Dime!. Quería hacer una serie de libros distinta, con una historia que enganchara y un lenguaje auténtico, un delicado equilibrio entre la autenticidad y la accesibilidad sin, por supuesto, olvidar el humor. Hoy, años después, es difícil no sentir cierto orgullo y puedo decir que, más que un método de ELE, esta serie es un fiel y edificante reflejo de la vida, esa gran tómbola capaz de cambiar nuestra realidad en menos de lo que se dice dime.

Mervi Hakoniemi

Olen Mervi Hakoniemi, reilu kolmekymppinen maailmanmatkaaja, jonka vakaa aate on, että koulutus on kehityksen kivijalka – niin yksilön kuin koko yhteiskunnankin kannalta. Olen valmistunut filosofian maisteriksi Helsingin yliopistosta pääaineenani espanjalainen filologia ja sivuaineinani opettajan pedagogiset opinnot, Latinalaisen Amerikan tutkimus ja kulttuurienvälinen vuorovaikutus. Lisäksi minulla on toinen tutkinto kehitysmaatutkimuksesta. Opetuskokemusta minulla on niin lukiosta (Laajasalo) kuin työväenopistostakin (Helsinki), sekä nuorten, aikuisten että eläkeläisten parista. Olen viettänyt kolme vuotta elämästäni Espanjassa ja tällä hetkellä asustelen Perussa, jossa työskentelen kehitysyhteistyösektorilla hallinnoiden Andien ja Amazonian alkuperäiskansojen kaksikielisyysopetusohjelmia.

Elämä on suuri seikkailu, aivan kuten Arton ja muiden rakkaiden ¡Dime!-hahmojen seurassa: toisinaan se on yhtä saippuaoopperaa, mutta tarvittaessa täytyy myös osata olla oikea kovanaama (caradura).

Kirsi-Marja Kokkonen-Lozano

Olen Kirsi-Marja Kokkonen-Lozano, elämän ruuhkavuosissa seikkaileva espanjan ja englannin opettaja Helsingin kuvataidelukiosta. Olen valmistunut filosofian maisteriksi ja aineenopettajaksi Helsingin yliopistosta, pääaineinani espanjalainen ja englantilainen filologia. Minulla on opetuskokemusta pääasiassa lukiosta, vaikkakin olen opettanut osa-aikaisesti myös ammattikorkeakoulussa. Olen asunut Espanjassa yhteensä noin kolme vuotta sekä vajaat kaksi vuotta San Diegossa, Yhdysvalloissa aivan Meksikon rajalla. Graduni tein aikoinaan suomalaisia espanjan oppikirjoja tutkien. Kirjat ovatkin intohimoni ja tätä nykyä rakkaan harrastuksen lisäksi myös osa työtäni! Vapaa-aikani vietän tiiviisti perheeni kanssa, johon kuuluvat temperamenttiset kaksi lastani sekä espanjalainen aviomieheni.

¡Dime!-kirjaprojektiin lähdin innokkaasti, koska halusin olla mukana tekemässä oppikirjaa, joka tuoreudellaan ja tarinallaan viettelisi opiskelijat mukaansa elämäniloa pulppuavaan espanjankieliseen maailmaan!

Vaula Kyyhkynen

Olen Vaula Kyyhkynen, koulutukseltani espanjan kielen aineenopettaja ja erityisopettaja. Opettamisen aloitin 90-luvulla ja opetuskokemusta on kertynyt sekä lukiosta, aikuisopistoista että peruskoulusta. Tällä hetkellä opetan maahanmuuttajaluokkaa espoolaisessa peruskoulussa ja espanjan kieltä Helsingin suomenkielisessä työväenopistossa. Espanjalainen kulttuuri ja elämänmeno on tuttua, koska olen asunut ja työskennellyt Teneriffan ja Gran Canarian saarilla muutaman vuoden ajan.

¡Dime!-sarjaa tehdessä minua kiinnostavat kielen oppimisen mahdollisuudet ja haasteet. Millä tavalla opiskelijan mielenkiinto kieleen pysyy yllä silloinkin, kun opetellaan vaikkapa epäsäännöllisiä verbejä? Miten ihmisen muisti toimii? Miten hyödyntää jokaisen oppijan omia vahvuuksia? On mukavaa olla luomassa oppikirjaa, jossa otetaan huomioon kaikki tämä! Uskon, että kirja ja lisämateriaalit tukevat yhtenäisten ja mielenkiintoisten oppituntien rakentamista. Kielitaito vaatii harjoittelua. Miksi siitä ei voisi tehdä hauskaa?

Pekka Posio

Olen Pekka Posio. Olen ammatiltani espanjan ja portugalin opettaja ja tutkija. Tutkimuksessani vertailen puhuttua espanjaa ja portugalia: minua kiinnostaa erityisesti se, miten puhujat käyttävät kieliopin tarjoamia mahdollisuuksia eri tarkoituksiin. Olen opiskellut yliopistossa espanjaa, portugalia, ranskaa ja galegoa ja minulla on aineenopettajan pedagoginen pätevyys. Espanjasta tutuimmaksi ovat tulleet Barcelona ja Santiago de Compostela, jossa olen myös opiskellut. Opetuskokemukseni painottuu aikuisopetukseen: olen opettanut muun muassa Helsingin yliopiston kielikeskuksessa, Metropolia-ammattikorkeakoulussa, Suomi–Espanja-seuran kursseilla ja Helsingin seudun kesäyliopistossa. Opetuksen ja tutkimuksen ohessa olen tehnyt erilaisia käännöstöitä asiakirjoista aina laulujen sanoituksiin asti.

¡Dime!-sarjaan tulin mukaan tekijäksi neljänteen osaan. Ihastuin heti kirjan mukaansatempaaviin teksteihin ja ajatukseen sisällyttää mahdollisimman paljon autenttista materiaalia sarjan viimeiseen osaan. Toivon, että oma innostukseni espanjan kieleen ja erityisesti sen kielioppiin välittyy myös kirjan käyttäjille!

María Savilaakso

Olen María Savilaakso, taustaltani argentiinalais-suomalainen hum. kand. Vietin varhaislapsuuteni Argentiinassa ja teini-iässä asuin myös vuoden Kolumbiassa. Olen opettanut äidinkieltäni espanjaa vuodesta 2000 eri koulu-asteilla, peruskoulusta avoimeen korkeakouluun, lapsesta vaariin. Viime vuosina pääpaino on ollut aikuisten opettamisessa Suomi-Espanja Seuran kielikursseilla. Tekeillä olevan graduni aihe on suomalaisten (aikuis)opiskelijoiden espanjan refleksiiviverbien käyttö, ja olenkin kiinnostunut nimenomaan yleisespanjasta, pääpaino suomalaisten opiskelijoiden näkökulmassa. Pidän kovasti myös kääntämisestä. Toimin sihteerinä Suomen espanjanopettajat ry:n hallituksessa.

¡Dime!een tulin mukaan Mervin muutettua ulkomaille. Päätöstä projektiin liittymisestä ei ¡Dime! 1:n nähtyäni ollut vaikea tehdä, kirjan uudenaikaisuus ja monipuolisuus innostivat kovasti! Minusta on tärkeää huomioida erilaiset opiskelijat, ja tässä kirjasarjassa siihen on panostettu mm. runsaiden erityyppisten harjoitusten kautta. Kaikille löytyy jotakin kokonaisuuden siitä millään tavoin kärsimättä. Työ on haastavaa, mutta myös valtavan opettavaista ja inspiroivaa monipuolisessa tekijäporukassamme, jossa roolini painottuu aikuisopiskelijoiden huomioimiseen. ¡Que viva el español! ¡Que viva el castellano!

Tuija Turkki

Olen Tuija Turkki. Olen opettanut espanjaa eri asteilla ja opistoissa kokopäiväisesti vuodesta 2002, vuodesta 2004 lähtien pääasiassa Vihdin lukiossa ja sen edeltäjissä. Opetan lisäksi hieman myös yläasteella ja aikuisopistossa. Valmistuin Helsingin yliopistosta filosofian maisteriksi pääaineenani espanjalainen filologia, sisältäen kolmen vuoden opinnot Madridin Complutense-yliopistossa, jossa tein graduni Madridin puhekielestä. Myöhemmin täydensin tutkintoani opettajan pedagogisilla opinnoilla. Toimin Suomen espanjanopettajat ry:n lukiovastaavana kuuden vuoden ajan, joten lukion vaatimukset ja yo-tutkintoasiat tulivat minulle tutuiksi myös sitä kautta. Ennen opettajanuraani työskentelin matkaoppaana ja asuin Espanjassa (itärannikolla ja Madridissa) yhteensä n. kuusi vuotta, jolloin sekä matkailutilanteet että espanjalainen perheyhteisö ja sen kiehtova elämänmeno tulivat erittäin tutuiksi. Suullisen kielitaidon opettaminen ja arviointi ovat myös lähellä sydäntäni, ja laadin Opetushallituksen tuottaman espanjan pitkän kielen suullisen kokeen v. 2009.

¡Dime!-sarjallamme halusin saada aikaan toimivia, hauskoja ja visuaalisesti miellyttäviä oppikirjoja, joissa on selviä viestinnällisiä malleja, paljon matkailutilanteita sekä opiskelijoita motivoiva, mukaansatempaava kehystarina.